Хората, които често летят със самолет, представляват само около 1% от световното население. Но те са отговорни за генерирането на половината от въглеродните емисии на авиационните компании през 2018 г., според проучване на университета "Карл Линей" в Швеция.

Самолетните превозвачи са произвели 1 милиард тона CO2 и са се възползвали от субсидия от 100 млрд. долара, като не плащат за причинените от тях климатични щети, изчисляват изследователите. Анализът е събрал данни с цел създаването на възможно най-ясната глобална картина на въздействието на честото летене, пише Greentech.bg.

Само 11% от хората по света са летели със самолет през 2018 г., като 4% са летели в чужбина. Американските въздушни пътници имат най-големия въглероден отпечатък сред богатите страни. Авиационните им емисии са по-големи от следващите 10 държави, взети заедно, включително Великобритания, Япония, Германия и Австралия, се посочва в проучването.

Проучването ни показва, че една група "елит", които се радват на чести полети, има голямо влияние върху климатичната криза, която засяга всички ни, казват учените. Те смятат, че намаляването на пътниците с 50% през 2020 г. по време на пандемията на коронавируса трябва да се разглежда като възможност да се направи самолетната индустрия по-справедлива и устойчива. Това може да се направи, като се заложат "зелени" условия в огромните пакети "спасителни мерки", които правителствата дават на индустрията заради корона-кризата.

"Ако искаме да се справим с изменението на климата, трябва да препроектираме авиацията, трябва да започнем от върха, където неколцина "супер емитери" допринасят с огромно количество парникови емисии за глобалното затопляне", каза Щефан Геслинг от шведския университет, който ръководи изследването.