Брюксел обмисля компромисен проектозакон за правилата за емисии от нови автомобили с двигатели с вътрешно горене, става ясно от документ, цитиран от Reuters. Страните от ЕС обсъждат смекчаване на ограниченията, мониторинга и закъсненията от установената дата за влизане в сила на регулациите.
Европейският съюз затяга постепенно ограниченията за емисиите от превозните средства от въвеждането на първите регулации, известни като "Евро 1", през 1992 година. Припомням, че Европейската комисия предложи последните стандарти "Евро 7" през ноември 2022 година.
Източник: ЕПА
Европейските автомобилни производители обаче се противопоставят на "Евро 7", твърдейки, че тези най-нови стандарти ще костват много, а ползите за околната среда ще са незначителни.
Те се аргументират с продажбите на нови автомобили, емитиращи въглеродни емисии, които ще бъдат забранени през 2035 година и смятат, че ще е по-добре фокусът да е върху инвестиции за увеличаване на производството на електрически автомобили, за да се посрещне бъдещото търсене.
Испания, която председателства ЕС на ротационен принцип, се надява да представи компромисен законопроект на съвета по конкурентоспособност идната седмица, но страните все още не са се споразумели, заявиха дипломатически източници.
В представения от Испания законопроект крайните срокове за въвеждане са, които бяха средата на 2025 година за автомобили и средата на 2027 година за камиони, ще бъдат изместени.
Автомобилите и камионите ще трябва да отговарят на изискванията 24 месеца след влизането в сила на регулацията и 48 месеца за автобуси и камиони над 3,5 тона.
Франция, Италия и Чехия са сред осемте страни, които настояват за смекчаване на ограниченията от ЕС. Според проектодокумента някои държави вече са поискали по-меки правила. Страните към момента не се обявяват.