Глобалните социални медии и технологични гиганти се подготвят за борба с нови правила, предложени от индийското правителство, които ще изискват от тях активно да регулират съдържанието на един от най-големите световни пазари в интернет, съобщават източници, близки до този въпрос, цитирани от Reuters.

Правилата, предложени от министерството на информационните технологии в навечерието на Коледа, ще принудят платформи като Facebook, нейната услуга за съобщения WhatsApp и Twitter да премахнат незаконно съдържание, като всичко, което е засегнало "суверенитета и целостта на Индия". Това трябва да се направи в рамките на 24 часа, предлагат правилата.

Предложението, което хваща много ръководители от индустрията на почивка, е отворено за обществено обсъждане до 31 януари. Тогава то ще бъде прието като закон, със или без промени.

Този ход идва преди националните избори на Индия, които ще се проведат до май и на фона на нарастващите притеснения, че активистите могат да злоупотребяват със социалните медии, особено с услугата за съобщения WhatsApp, за да разпространяват фалшиви новини и да повлияят на избирателите.

Представители на индустрията и активисти за граждански права казват, че правилата въвеждат цензура и биха могли да бъдат използвани от правителството на премиера Нарендра Моди за нерегламентирано увеличаване на надзора и премахване на политическите опоненти . Компаниите от социалните медии отдавна се борят с усилията на правителствата по света да ги държат отговорни за това, което потребителите публикуват на техните платформи.

Американските и индийските лобистки групи, представляващи Facebook и други компании, потърсиха правни становища от адвокатските кантори относно въздействието на федералното предложение и започнаха работа по изготвяне на възражения, които да бъдат подадени в министерството на информационните технологии, съобщаваат четири източника в сектора.

"Компаниите не могат да приемат това. Ние всички сме заинтересовани, това е фундаментално за това как се управляват тези платформи", заявява изпълнителен директор на глобална компания за социални медии.

Около половин милиард души в Индия имат достъп до интернет. Facebook има около 300 милиона потребители в страната и WhatsApp има повече от 200 милиона. Десетки милиони индийци използват Twitter.

Новите правила, според източниците, биха били опасност за неприкосновеността на личния живот на потребителите и биха повишили разходите, заради необходимото обстойно денонощно наблюдение на онлайн съдържанието.

Интернет компания Mozilla заяви миналата седмица, че предложението е "глупаво и непропорционално" решение на проблема с вредното съдържание онлайн, което би могло да доведе до свръхцензура и "ограничаване на свободното изразяване".

Министерството на информационните технологии заяви, че предложението има за цел само да направи социалните медии по-безопасни. "Това не е опит за ограничаване на свободата на словото или (налагане) на цензурата", заяви съвместният секретар на индийското министерство на външните работи Гопалакришнан в събота, когато министерството проведе кампания #SaferSocialMedia (спаси социалните медии) в Twitter.

Facebook и WhatsApp отказват да коментират.

Когато бъде изискано от правителствена агенция или чрез съдебна заповед, дружествата трябва в рамките на 24 часа да "премахнат или забранят достъпа" до "незаконно" съдържание, посочват те.

Правилата също така изискват компаниите да разкрият произхода на съобщенията, когато ги попитат. Ако това бъде приложено, ще нанесе удар на WhatsApp, който се гордее с криптиране от край до край, за да защити поверителността на потребителите. WhatsApp се бори с критики, след като фалшиви съобщения за похитители на деца, опериращи по платформата предизвикаха протести в Индия миналата година.

"Създадете ли чудовище, трябва да имате способността да контролирате чудовището", казва висш правителствен служител, визирайки WhatsApp.

"Оставаме принципно гъвкави (по отношение на предложенията), но определено искаме те да бъдат по-отговорни, особено големите компании", казва официалният представител.