Благоприятното географско местоположение на Република Панама изиграва огромна роля в историята на нейното развитие. Държавата е най-важният свързващ елемент в морската търговия, тъй като се намира между Тихия и Атлантическия океан. Панама също се смята за една от най-безопасните и некорумпирани страни в Латинска Америка.

В продължение на около 100 години Панамският канал служи като алтернативен и безопасен маршрут за корабите, а самата транспортна структура, която се простира на 77 километра, се смята за инженерно чудо на съвременния свят. Като цяло Панамският канал пропуска през своята шлюзова система около 14 000 кораба годишно.

Изненадващо, повечето от тях плават под флага на Панама - около 8600 търговски кораба. За още по-ярко сравнение: САЩ официално разполагат само с 3400 кораба, а Китай - с около 3700, пише zen.yandex.ru.

Защо такава малка държава като Панама има толкова голям брой кораби, повече от тези на двете най-големи икономики в света, взети заедно?

Снимка 368131

Източник: iStock

Лесно регистриране, евтина работна сила и без данък върху приходите

В действителност всичко се случва по различен начин: чужди кораби всъщност плават под флага на страната, като по този начин избягват строгите регулаторни изисквания към плавателните съдове, както и към наетите работниците в своите страни.

Правителството на Панама създаде условие за отворена регистрация - "open flag": тоест използването на панамския националния флаг прави много по-бързо и лесно регистриране на плавателен съд, дори чрез онлайн услуга.

В същото време става възможно веднага да се наеме евтина работна ръка от чужбина. Освен това, освен че по този начин се намаляват разходите на компаниите, правителството не изисква плащането на данъци върху приходите.

За първи път такава система за регистрация е въведена в Панама през 1922 година. Тогава първите регистрирани кораби под панамски флаг са били американски пътнически кораби. Така находчивите им собственици се опитват да заобиколят действащия тогава в САЩ сух закон и да продават алкохол на борда. След положителен опит започна наплив от корабособственици, нетърпеливи да заобиколят строгото американско законодателство и да спестят от доходите си, като регистрират кораби в Панама.

В следвоенния период, започвайки след 1945 г., панамският флот нараства още по-бързо. Американците корабособственици увеличаваха печалбите си чрез съкращаване на разходите, докато европейците бягаха от високите данъци на Стария континент.

Поради огромното търсене на отворена регистрация на кораби, редица развиващи се страни също решиха да открият за чужди компании собствения си флот. Днес Панама продължава да води по брой регистрирани кораби, следвана от Либерия, Маршаловите острови, Хонконг и Сингапур.

Снимка 269735

Източник: iStock

Какви са ползата и вредите за държавите в този списък?

Всъщност за Панама създаването на този огромен корабен регистър се превърна в изключително полезен процес, при който в бюджета на страната постъпват около половин милиард долара годишно само от услуги, данъци и митнически такси.

Но въпреки популярността на системата "open flag", нейните критици се оплакват от разрастването на корупционни практики и настояват за нейното премахване.Освен това, според тях, системата позволява да се скрие информация за истинския собственик на кораба, до пренебрегване на редица правила и изисквания към наеманите моряци.

В началото на 2000 г. представители на Международната федерация на транспортните работници (ITF) алармираха, че правителството си затваря очите за много нарушения.

От 1958 г. панамската регистрация е една от най-добрите, но има редица нарушения в областта на контрола. Въпреки това до 2000-те години ситуацията се влоши радикално. Бяха разкрити случаи на закупуване на регистрационни документи и лицензи, хора неправомерно получаваха документи, като в същото време нямаха абсолютно никакъв опит и познания в навигацията. Подобни обстоятелства доведоха до редица инциденти.

Между другото, панамският флот бе лидер по брой аварии с плавателин съдове. Инцидентите не са разследвани, елементарни правила са нарушени при извънредни ситуации.

Съгласно международното право държавите с отворени регистри са длъжни да извършват надлежна проверка на корабите, както и да се придържат към строги правила при разследването на аварии или нещастни случаи.

Снимка 515448

Източник: ЕПА

След 2008 година картината с контрола се подобрява

До около 2008 г. Панама пренебрегваше задълженията си по международното право. Въпреки това, с идването на новата администрация в Панамската морска администрация, картината започна да се подобрява: страната успя да намали броя на нарушенията и дори да влезе в белия списък на Парижкия меморандум за разбирателство относно държавния пристанищен контрол на корабите (Paris MOU).

Към настоящия момент Панама продължава да бъде включена в белия списък на меморандума. Страната е подобрила и инспекционния контрол - вече всеки кораб преминава през задълбочени и строги проверки. Благодарение на актуализираната политика Панама беше включена в белия списък и на Токийския меморандум за разбирателство.

Също така между 2017 г. и 2019 г. процентът на задържане на панамски кораби е спаднал до 1,08%, което е най-добрият показател в сравнение с предишни периоди.

През първата половина на 2020 г. са извършени повече от 5000 инспекции на кораби, плаващи под флага на Панама, а броят на задържанията през 2020 г. е намален с 46% в сравнение с 2019 година.