"Атомфлот", която е част от "Росатом", и Балтийският завод подписаха договор за строителството на петия и шестия серийни универсални атомни ледоразбивачи (UAL) от проект 22220. Тяхното строителство и финансиране ще се извършват в съотношение 50 на 50 от федералните бюджет и средства на "Атомфлот", съобщава информационната агенция "Би-порт".

Атомните ледоразбивачи по проект 22220 ще улеснят откриването на целогодишна навигация в източния сектор на Северния морски път.

"Продължаването на строителството на серия от универсални атомни ледоразбивачи е ключов елемент в интегрираното развитие на арктическата зона на Руската федерация. Въпреки външните фактори, ние изпълняваме план за увеличаване на товарните превози във водите на Северно море. Съвременните атомни ледоразбивачи са в основата на успеха на арктическите проекти. Във високи географски ширини само ние можем да осигурим безопасно ескортиране на плавателни съдове, като същевременно поддържаме търговска скорост", каза и.д. генерален директор на "Атомфлот" Леонид Ирлица.

"Росатом" ще произвежда оборудване за най-мощния в света атомен ледоразбивач

"Росатом" ще произвежда оборудване за най-мощния в света атомен ледоразбивач

Дължината на бъдещия атомен кораб е 209,2 м, с максимална ширина 48 метра

Според условията на договора въвеждането в експлоатация на петия сериен универсален атомен ледоразбивач е планирано за декември 2028 г., а на шестия - за декември 2030 г.

Припомняме, че правителството инвестира 70 милиарда рубли в строителството на петия и шестия ледоразбивач от проект 22220. За сравнение, годишният бюджет на Еврейската автономна област е 25 милиарда рубли, а на Калмикия - 27 милиарда рубли. Важно е да отбележим, че Руската Централна банка изчислява сама курса на рублата. Според нейните изчисления тази инвестицията в двата ледоразбивача възлиза на 9 135 407 327 евро.

По проекта в момента се строят трети и четвърти ледоразбивач - "Якутия" трябва да е готов в края на следващата година, а "Чукотка" - през 2026 г. В акваторията на Северния морски път вече работят три универсални атомни ледоразбивачи - "Арктика", "Сибир" и "Урал". Плавателните съдове по проект 22220 са с дължина 168 метра, ширина - 34 метра, мощност - 60 МВт, водоизместване - 33 540 тона, срок на експлоатация - 40 години и численост на екипажа от 54 души. Те ще помогнат за целогодишната навигация в източния сектор на акваторията на Северния морски път. Така товаропотокът по маршрута може да достигне 80 млн. тона годишно, при сегашните 32 млн. тона. В перспектива до 2030 година обемът може да се увеличи до 150 милиона тона.

В момента три от универсалните атомни ледоразбивача от проект 22220 работят във водите на Северния морски път: Арктика, Сибир и Урал.

Руски ядрен ледоразбивач приключи успешно експериментален курс в Северния морски път

Руски ядрен ледоразбивач приключи успешно експериментален курс в Северния морски път

Подобни курсове по принцип се правят от юли до началото на януари