Дали Volkswagen ще избере България за планираната си гигантска инвестиция? "Договорили сме се за пълна тишина. Който вдига най-много шум, няма да получи нищо", каза премиерът Борисов в рамките на германско-български форум.

По време на провелия се в четвъртък бизнес форум на Германо-българската индустриално-търговска камара, премиерът Борисов изрази учудване от емоциите в едно скорошно изказване на сръбския президент. Тази седмица Вучич заяви в интервю, че приятелството му с балканските лидери не отменяло битката на Сърбия за планираната инвестиция на Volkswagen: "Знам колко се бори Бойко (...), приятели сме, но това е борба, борба за Сърбия", каза Вучич и уточни, че страната му се бори при най-тежки условия с още четири държави - България, Турция, Румъния и Украйна.

Синдикатите във VW склонни за завод в Източна Европа, но под условие

Синдикатите във VW склонни за завод в Източна Европа, но под условие

Те настояват за защита на работните места в Германия

Пред Дойче Веле Борисов поясни, че договорката на България с германската страна е да се пази пълна тишина до избора на крайния победител, защото "този, който вдига най-много шум, няма да получи нищо".

А според управителя на Германско-българската камара Митко Василев, България все още има шанс да получи добри новини от Фолксваген.

"Най-значимият проблем"

Според германския предприемач Бертрам Ролман, установил се в България още през 1993 година, три са държавите, които ще се конкурират в обявената от Вучич битка - България, Сърбия и Турция. По думите на германския инвеститор, Сърбия има като икономическо предимство наличието на голям брой окрупнени и евтини равнинни терени, което е важно изискване на Фолксваген. В Турция пък има много млади и енергични хора, а перспективната работна сила определено играе роля при избора на място за крупни инвестиции. България също има много добри шансове, произтичащи основно от членството на страната в ЕС, смята Ролман.

В надпреварата за новия завод на Volkswagen в Източна Европа са останали 2 държави

В надпреварата за новия завод на Volkswagen в Източна Европа са останали 2 държави

Фабриката ще произвежда по 350 000 коли годишно

Големи капиталовложения като планираната инвестиция на Фолксваген имат потенциала да подобрят значително шансовете за възходящо стопанско развитие на България, казва още Ролман, но добавя: "Продължаващият демографски срив обаче си остава най-значимият проблем пред инвеститорите при избора на страната като място за нови капиталовложения".

Окуражителни резултати

В същото време е факт, че германско-българските икономически отношения се развиват много добре, като по традиция превес имат не новите капиталовложения в българската икономика, а двустранните търговски отношения. През миналата година взаимният стокообмен достигна рекорд, преминавайки границата от 8 милиарда евро, като в търговията с Германия България може да се похвали в положително салдо. Това се дължи в голяма степен на факта, че в България влязоха германски фирми, които произвеждат в страната, а след това директно изнасят продукцията си. Към момента директните германски инвестиции осигуряват постоянни работни места за около 35 хиляди българи, а сред всичките близо 200 страни, които са търговски партньори на Германия, България заема 39-о място по внос и 45-о по износ.

Икономическите отношения между двете страни несъмнено ще бъдат обсъдени и по време на предстоящото посещение на германския президент Щайнмайер в София.