Германия се готви да въведе система за ограничаване на изхвърляните въглеродни емисии, която ще направи шофирането в страната по-скъпо. Програмата, подготвяна от управляващата коалиция, предвижда закупуването на квоти от петролните компании в размер на между 30 и 50 евро за всеки тон въглероден диоксид, изхвърлен в атмосферата заради използването на произведени от тях горива. Това твърдят запознати с готвените промени, цитирани от Bloomberg.

Властите в Берлин целят по този начин да форсират намаляването на парниковите газове, тъй като страната вече изостава в изпълнението на заложените цели в Парижкото споразумение за климатичните промени от 2015 година.

По този начин доставчиците на бензин и дизел, като British Petroleum и Shell, ще бъдат принудени да си плащат за продаваните горива. В крайна сметка ефектът от тези квоти ще засегне шофьорите в Германия, за които бензинът и дизелът ще поскъпнат.

"Ясно е, че цената на горивата трябва да бъде увеличена", казва Констанце Хауг, който е част от анализаторската фирма Adelphi, която е консултант на германското министерство на околната среда. "Ако цената на въглеродните емисии не бъде ясно дефинирана, това може да доведе до ерозиране на подкрепата за климатичните политики", допълва експертът.

Офанзивата на Германия срещу атомната енергия

Офанзивата на Германия срещу атомната енергия

Берлин ще се опита да повлияее и на политиката на европейско ниво

Програмата на германското правителство предвижда по-високи квоти от средните, наложени от Европейската схема за търговия с емисии. През миналата година те са били под 24 евро, като в схемата са включени само електроцентрали и производствени бази. Досега обаче такива не са били налагани в транспортния сектор и за топлоцентрали, какъвто е планът на Берлин.

Германските власти ще разчитат тази нова система да накара шофьорите и транспортният сектор да заложат на по-ефективни автомобили или на електрически модели. В момента по пътищата на най-голямата икономика в света се движат около 480 000 електрически и хибридни коли, което е далеч от заложените от правителството планове за 6 милиона такива до 2030 година.

Предложението за новата система за квоти предстои да бъде разгледано на заседанието на кабинета в края на седмицата. Все още конкретно решение за техния размер не е взето, а освен това има опция вместо тях да бъде въведен данък.

Германия се разделя с дизеловите автомобили?

Германия се разделя с дизеловите автомобили?

Все по-малко германци купуват автомобили с дизелов двигател

Кабинетът на Ангела Меркел обаче няма много избор и трябва да предприеме действия в тази посока, след като си постави за цел да намали изхвърления въглероден диоксид от транспортния сектор и от топлоцентралите с поне 55% през 2030 година в сравнение с нивото му от 90-те години. Това означава, че страната ще трябва да намали със 100 милиона тона вредните емисии за двата сектора в рамките на десетилетие.

От друга страна петролните и газовите компании ще трябва да се присъединят към системата, като установяването ѝ се очаква да отнеме около три години.

Междувременно преди няколко дни излезе информация, че Берлин готви и други мерки в борбата с вредните емисии. Тогава стана ясно, че може да бъде удвоен данъкът върху билетите за авиотранспорта, който трябва да засегне полетите на къси разстояния.

"Ние държим на това повишение. Това е, технически казано, най-чистото решение", коментира германският финансов министър Олаф Шолц.

Германия иска по-скъпи самолетни билети, за да се бори със замърсяването

Германия иска по-скъпи самолетни билети, за да се бори със замърсяването

Управляващата партия предлага данъкът върху тези за вътрешни полети да бъде удвоен