Авиосалонът на летище "Бурже" край Париж винаги е място не само за демонстрация на най-новата техника, но и за бизнес с нея. Тази година обаче ситуацията е много различна - със сериозно разтърсена глобална икономика, растящи разходи за отбрана и навлизане на все повече иновативни технологии от компании извън традиционните кръгове.

Това обаче далеч не означава, че между 16 и 20 юни няма да видим сделки, чиято обща стойност се измерва в милиарди.

Boeing или Airbus взе повече поръчки на Парижкия авиосалон?

Boeing или Airbus взе повече поръчки на Парижкия авиосалон?

Лизингова компания купи 100 самолета

Airbus, които са на свой терен, се очаква да оповестят две големи сделки за Саудитска Арабия, като освен това европейският авиопроизводител се състезава с бразилците от Embraer за голяма поръчка на AirAsia. Малайзийският превозвач може да купи 100 броя от компактните A220.

На място ще са демонстратори на актуалните модели A220 и A321XLR, както и по-големите A350-900 и A350-1000.

В сферата на пътническата, транспортната и бизнес авиацията ще видим много познати имена като Gulfstream G700, Dassault Falcon и други.

Авиосалонът, на който бяха сключени сделки за $39 милиарда

Авиосалонът, на който бяха сключени сделки за $39 милиарда

Там беше световната "премиера" на китайски и руски изтребители

Boeing очакваха по-скромен интерес към себе си на авиосалона - малко шум около сертифицирането на моделите 737 MAX 7 и 10 и 777X и евентуална сделка с Royal Air Maroc след няколкото договора, подписани по време на близкоизточната визита на Доналд Тръмп. Изглежда обаче и сега няма да имат възможност тихо да работят за възстановяване на разклатената си репутация.

Падналият в Индия Dreamliner със сигурност отново ще постави американския самолетостроител некомфортно в центъра на прожекторите - макар да не изглежда твърде вероятно в следващата една седмица да бъдат установени категорично причините за катастрофата, която отне стотици човешки животи в самолета и на земята.

Даже и без това трагично развитие, гъстите облаци над авиосектора са факт. Причина за тях е Белия дом и търговската война, която САЩ започнаха с целия свят в опит да предоговорят отношенията си с него.

Снимка 720104

Източник: GettyImages

"Тъкмо изплувахме след коронавируса и някои от нашите доставчици от второ и трето ниво бях започнали отново да дишат и дойде цялата тази несигурност", коментира пред "Ройтерс" изпълнителният директор на самолетостроителния бизнес на Airbus Кристиан Шерер.

Очакванията на анализаторите са все пак да има доста поръчки. Въпросът е по-скоро каква част от новите самолети ще возят бомби, а не пътници.

Войната в Украйна и непрекъснато растящото напрежение в Близкия Изток не само нарушават цивилния авиотрафик, но и принуждават все повече държави да увеличават военните си бюджети. Само в Европа виждаме ярки примери в лицето на Германия, Полша и Великобритания.

Те купуват зенитно-ракетни комплекси и инвестират в нови изтребители - и то на фона на все по-големите съмнения в ангажимента на САЩ към сигурността на Стария континент.

Изтребителите в Бурже ще са най-разнообразни - американските Lockheed Martin F-35, F-16, F-16V, френският палубен Rafale F5, Eurofighter Typhoon и турския учебно-боен Hurjet. Ще има и специализирани машини като летящата цистерна Boeing KC-46 Pegasus и самолета за далечно радиолокационно откриване Saab GlobalEye.

"Ако европейците ще плащат повече за отбрана, можете да очаквате те да възложат на европейци да изграждат европейски капацитет и възможности - по същия начин, по който САЩ използва американци. Това е една от може би най-важните промени, дошли след изборите в САЩ и руската инвазия в Украйна", коментира анализатор от сферата на военната индустрия пред агенцията.

Снимка 720103

Източник: GettyImages

В Бурже обаче ще има както топ техника, така и евтини и гъвкави системи, подобни на тези, доказали ефективността си на украинския фронт. Те идват и от стартъпи, като стъпват на големите подобрения във възможностите на изкуствения интелект.

При всяко положение авиоиндустрията - оценявана на близо 1 трилион долара, днес е много по-различна, отколкото преди само две години.