Авиосалонът на летище "Бурже" край Париж винаги е място не само за демонстрация на най-новата техника, но и за бизнес с нея. Тази година обаче ситуацията е много различна - със сериозно разтърсена глобална икономика, растящи разходи за отбрана и навлизане на все повече иновативни технологии от компании извън традиционните кръгове.
Това обаче далеч не означава, че между 16 и 20 юни няма да видим сделки, чиято обща стойност се измерва в милиарди.
Airbus, които са на свой терен, се очаква да оповестят две големи сделки за Саудитска Арабия, като освен това европейският авиопроизводител се състезава с бразилците от Embraer за голяма поръчка на AirAsia. Малайзийският превозвач може да купи 100 броя от компактните A220.
На място ще са демонстратори на актуалните модели A220 и A321XLR, както и по-големите A350-900 и A350-1000.
В сферата на пътническата, транспортната и бизнес авиацията ще видим много познати имена като Gulfstream G700, Dassault Falcon и други.
Boeing очакваха по-скромен интерес към себе си на авиосалона - малко шум около сертифицирането на моделите 737 MAX 7 и 10 и 777X и евентуална сделка с Royal Air Maroc след няколкото договора, подписани по време на близкоизточната визита на Доналд Тръмп. Изглежда обаче и сега няма да имат възможност тихо да работят за възстановяване на разклатената си репутация.
Падналият в Индия Dreamliner със сигурност отново ще постави американския самолетостроител некомфортно в центъра на прожекторите - макар да не изглежда твърде вероятно в следващата една седмица да бъдат установени категорично причините за катастрофата, която отне стотици човешки животи в самолета и на земята.
Даже и без това трагично развитие, гъстите облаци над авиосектора са факт. Причина за тях е Белия дом и търговската война, която САЩ започнаха с целия свят в опит да предоговорят отношенията си с него.

Източник: GettyImages
"Тъкмо изплувахме след коронавируса и някои от нашите доставчици от второ и трето ниво бях започнали отново да дишат и дойде цялата тази несигурност", коментира пред "Ройтерс" изпълнителният директор на самолетостроителния бизнес на Airbus Кристиан Шерер.
Очакванията на анализаторите са все пак да има доста поръчки. Въпросът е по-скоро каква част от новите самолети ще возят бомби, а не пътници.
Войната в Украйна и непрекъснато растящото напрежение в Близкия Изток не само нарушават цивилния авиотрафик, но и принуждават все повече държави да увеличават военните си бюджети. Само в Европа виждаме ярки примери в лицето на Германия, Полша и Великобритания.
Те купуват зенитно-ракетни комплекси и инвестират в нови изтребители - и то на фона на все по-големите съмнения в ангажимента на САЩ към сигурността на Стария континент.
Изтребителите в Бурже ще са най-разнообразни - американските Lockheed Martin F-35, F-16, F-16V, френският палубен Rafale F5, Eurofighter Typhoon и турския учебно-боен Hurjet. Ще има и специализирани машини като летящата цистерна Boeing KC-46 Pegasus и самолета за далечно радиолокационно откриване Saab GlobalEye.
"Ако европейците ще плащат повече за отбрана, можете да очаквате те да възложат на европейци да изграждат европейски капацитет и възможности - по същия начин, по който САЩ използва американци. Това е една от може би най-важните промени, дошли след изборите в САЩ и руската инвазия в Украйна", коментира анализатор от сферата на военната индустрия пред агенцията.

Източник: GettyImages
В Бурже обаче ще има както топ техника, така и евтини и гъвкави системи, подобни на тези, доказали ефективността си на украинския фронт. Те идват и от стартъпи, като стъпват на големите подобрения във възможностите на изкуствения интелект.
При всяко положение авиоиндустрията - оценявана на близо 1 трилион долара, днес е много по-различна, отколкото преди само две години.