В неделя вечерта е установено, че между 500 и 1000 товарни вагони липсват, след като в петък, събота и неделя е правена инвентаризация на част от активите на БДЖ Товарни превози. Това каза пред Money.bg председателят на съвета на директорите на Холдинг БДЖ Владимир Владимиров. Той уточни, че процедурите по установяване броя на липсващите вагони текат и в момента и за това не може да даде повече информация.

Потърсихме Владимиров за коментар, след като президентът на КТ Подкрепа Констанин Тренчев заяви по-рано днес, че липсват близо 1200 вагони.

Пред Money.bg председателят на съюза на железничарите в Българиа към КНСБ Петър Бунев заяви, че последната инвентаризация на вагоните от товарни превози е направена през февруари тази година. Той смята, че огромното количество липсващи вагони, за което говори лидерът на КТ Подкрепа да не отговаря на истината и да е направена грешка, вкл. и по време на инвентаризацията.

След срещата при премиера относно заявеното на мерение на синдикатите да обявят стачка лидерът на КТ „Подкрепа" Константин Тренчев каза, че синдикатите настояват кражбите и посегателствата върху железопътния транспрот да бъдат третирани като терористичен акт, за което трябва да се направят съответни законодателни промени. „Защото може да свиеш една релса, която може да не струва много пари, но може да метнеш един влак и да изтрепеш десетки хора", поясни Тренчев. По думите му БДЖ е крадено с години и с ръце, и с крака.

Пред журналисти Тренчев обясни, че премиерът е попитал къде са онези 1200 вагона, намерени ли са, кой ги е нарязал или продал. „Текат следствия за купените вагони, които били за скрап, а после продадени скъпо и прескъпо на БДЖ", добави Тренчев.

По отношение на преговорите със синдикатите Владимиров посочи, че от утре може ефективно да започнат разговорите по отношение на Колективния трудов договор.

Относно съкращенията в компанията Бунев заяви, че синдикатите не се съгласни работещите в железниците да изкупят вината за тежкото състояние на компанията. По думите му е необходимо намаляване на разходите по други пера.

Бунев потвърди информацията на председателя на съвета на директорите на Холдинг БДЖ Владимир Владимиров, че утре започват преговорите за КТД, като срещата ще започне в 11 часа.

Огромного прехвърляне на активи което беше извършено през май от Холдинг БДЖ към БДЖ Товарни превози трябва да бъде отчетено, когато става дума за броя на липсващите вагони. Това заяви Петър Джуров, съуправител на БДЖ Товарни превози. Единственото сигурно е, че към този момент е установена липсата на 12 товарни вагона, които са били оперативни, подчерта Джуров. По думите му в момента не е подписан приемно-предавателния протокол, с който се обособи по-рано тази година БДЖ Товарни превози.

Джуров посочи още, че огромна част от вагоните са в движение, една част от тях са по разпределение в чужбина, което допълнително затруднява преброяването.

По-рано днес, след два часа разговори при премиера, синдикалистите и финансовия министър не приближиха позициите си и въпросът за стачка на БДЖ остана нерешен. „На същото разстояние сме, на което бяхме вчера", каза на излизане от Министерския съвет председателят на КНСБ Пламен Димитров, предаде репортер на News.bg.

Той е категоричен, че ключът към решението е в колективния трудов договор. „Без колективен трудов договор няма да се съгласим на драстични мерки в компанията", заяви синдикалистът.

Димитров каза, че синдикатите са изложили пред премиера притесненията си и добави, че според КНСБ има нужда от преглед на изпълнението на меморандума за развитие на жп транспорт, който беше подписан при предишното стачно напрежение март месец.
Димитров съобщи, че в петък отново ще има среща при премиера.

Министърът на транспорта Ивайло Московски, който също присъства на срещата, съобщи, че трябва да бъде актуализиран планът, който има железницата и да бъдат предложени промени. „За тези 3-4 дни съвместно със синдикатите ще набележим промени", каза Московски и изрази надежда да бъде постигнат взаимно приемлив вариант.

Финансовият министър Симеон Дянков каза, че е изложил мотивите, по които финансовото министерство е забавило подписването на заема от Световната банка за БДЖ. „Заемът е готов. Световната банка е възторжена да се подпише заема. Спира го Министерство на финансите. Аз го спирам", заяви Дянков и поясни, че причината са натрупаните задължения на БДЖ.

Към момента железниците имат около 800 ммлн. лв. дълг, който не се обслужва, изтъкна Дянков и уточни, че само малка част от него, която е държавно гарантирана, се обслужва от финансовото министерство по предишния заем на Световната банка. Останалата част на дълга не се обслужва от 2007-2008-ма година.

Според Дянков заемът ще бъде подписан, но трябва да е сигурно, че БДЖ е не само организационно, но и финансово добре и че натрупаните 800 млн. дългове, които били насъбрани в периода 1998-2006-та година, бъдат изплащани. „Заемът ще се подпише, но когато видим, че има достатъчно приходи в БДЖ, че да могат да покриват поне лихвите по заемите", обеща Дянков.

Като възможности за повишаване на приходите на БДЖ финансовият министър посочи товарните превози и скрапа. Само за тази година БДЖ са набелязали 30 млн. лева приходи от скрап и голяма част вече са влезли, затова приходите тази година са по-големи от миналата, посочи Дянков и добави, че това само намалява загубите.

Той каза още, че държавната субсидия в сегашния бюджет за БДЖ възлиза на 222 млн. лева и че не само в България, а и във всички страни пътническите превози се дотират.
Темата за съкращенията не е обсъждана на днешната среща, каза още Дянков

Междувременно стана ясно, че приватизация на част от БДЖ, продажбата на 9 почивни станции и закриването на между 20 и 30 губещи линии в страната, са част от спешния план за реформи в железниците. Той беше представен тази сутрин на премиера Бойко Борисов от ръководството на БДЖ преди срещута му със синдикатите.