И през последния отчетен период /2014 г. - 2015 г./ Топлофикация София ЕАД нагледно доказа как може да краде от "потребителите", като същевременно ги успокояваше, че няма да получат високи сметки. Държа да отбележа думата "потребители", защото макар и официално да ни преименуваха в "клиенти", за сега ние си оставаме единствено потребители. Клиентите имат права. На първо място клиентът има правото да закупи от стоката на доставчика количеството, което прецени. Към момента ние нямаме това право, следователно не сме "клиенти", а "потребители". И единственото ни право е да потребяваме/искаме или не/, колкото ни продаде доставчикът. И да плащаме естествено!
Какво направи Топлофикация през последния отчетен период?
Информационно затъмнение!
Вече потребителите не знаят за какво точно плащат. Вече липсва яснота за какво точно ти вземат парите. Коя от компонентите колко ти струва.
- Бе премахната енергията за подгряване на 1 кубик вода. Така потребителите не са наясно нито колко струва това, нито необходимо и целесъобразно ли е да коригират потреблението си.
- Бе премахната енергията за сградна инсталация като отделен компонент. Не че тя може да се контролира, но поне отделена от енергията за отопление, можеше да се прецени, дали да коригираш отоплението си. Сега тя е обединена с енергията за отопление. Разбира се, присъствието им на отделен ред, като цяло е без значение, но поне даваше основание на потребителите да се възмутят, ако е необходимо - своевременно. Тази възможност им бе отнета.
-Разпределяне на енергията "УЖ" за по-равномерно разпределение на сметките през отчетния период.
Защо "уж"? Ами защото по-ниските сметки в едни месеци излизаха "през носа" на потребителите през други месеци (виж табл.1). Междувременно бяха погазени основните принципи да заплащаш това, което си потребил на основание показанията на "търговските уреди за отчитане" – разбирай – т. нар. топломери.
Таблица1:
Период 2014/2015г. | Фактуриана енергия(kWh) | Продадена енергия(kWh) | разлика(kWh) | % |
05/01/14 | 38206 | 38206 | 0 | 0.00 |
06/01/14 | 36351 | 32844 | 3507 | 10.68 |
07/01/14 | 35765 | 32102 | 3663 | 11.41 |
08/01/14 | 35773 | 29369 | 6404 | 21.81 |
09/01/14 | 33807 | 32399 | 1408 | 4.35 |
10/01/14 | 43533 | 49111 | -5578 | -11.36 |
11/01/14 | 78856 | 88366 | -9510 | -10.76 |
12/01/14 | 89835 | 111414 | -21579 | -19.37 |
01/01/15 | 97547 | 120950 | -23403 | -19.35 |
02/01/15 | 96691 | 98670 | -1979 | -2.01 |
03/01/15 | 114236 | 100596 | 13640 | 13.56 |
04/01/15 | 100159 | 69210 | 30949 | 44.72 |
Общо | 803237 |
Видно от таблицата е, че спестявайки част от сметките за месеците декември и януари, количеството енергия бива прехвърлено за месеците март и април. Конкретният пример е показен за характера на принципа на действие. Всеки би могъл да се убеди в това, вземайки данните от собствените си фактури.
Как тогава краде Топлофикация?
Основен принцип на Топлофикация: Продавай колкото се може повече топлоенергия. На всяка цена. Времето навън няма значение.
За какво говоря ли? Поглеждам последната си фактура/тази за месец април 2015г./. В нея черно на бяло пише/на втора страница/, че Топлофикация ни е продала, според уредите за търговско отчитане, 69 210 кВтч. За сравнение, за същия месец на предходната година ни е продадена енергия в размер на 52 830 кВтч. , т.е. тази година са ни "възнаградили" с 31% повече топлоенергия. И забележете - ПРИ ЕДНА И СЪЩА СРЕДНА ВЪНШНА ТЕМПЕРАТУРА от 10.2 градуса, според НИМХ на БАН! Нека после някой се опита да убеди когото и да е било, че постоянните доводи на Топлофикация за по-студено време и по-ниски температури оказват някакво влияние на продажбите й.
Съвсем не е случаен и фактът, че едно от новите предложения за промяна в Общите условия от страна на Топлофикация е това, да бъде премахната информацията за предходен период в съобщенията й.
В своята публикация/от 15 май/, разпространена без разсъждения от медиите, Топлофикация ни уведоми, че според справка от нейния изчислителен център, потребителите са изразходвали с 24% повече енергия през април 2015 г., спрямо април 2014 г. Естествено/но не случайно/, уведомяването се намира в последното изречение на дългия текст. Някой да си е пускал отоплението повече спрямо април 2014 г.? Едва ли.
И понеже безочието й няма граници, в последващо съобщение ни уведомява, че 90% от потребителите ще получат сметки за месец април под 100 лв. Успокоихте ли се? Със същата увереност можеше да ни уведоми, че сметките ни ще са под 500 лв., например.
Основният метод на действие е КРАЖБА чрез ПРОДАЖБА!
Таблица2: За доказателство, данните от съпоставими периоди от конкретния пример:
Период 2013/2014г. | Продадена енергия(kWh) | Период 2014/2015г. | Продадена енергия(kWh) | разлика(kWh) | % |
05/01/13 | 37031 | 05/01/14 | 38206 | 1175 | 3.17 |
06/01/13 | 33754 | 06/01/14 | 32844 | -910 | -2.70 |
07/01/13 | 36133 | 07/01/14 | 32102 | -4031 | -11.16 |
08/01/13 | 25933 | 08/01/14 | 29369 | 3436 | 13.25 |
09/01/13 | 33100 | 09/01/14 | 32399 | -701 | -2.12 |
10/01/13 | 38099 | 10/01/14 | 49111 | 11012 | 28.90 |
11/01/13 | 71055 | 11/01/14 | 88366 | 17311 | 24.36 |
12/01/13 | 121290 | 12/01/14 | 111414 | -9876 | -8.14 |
01/01/14 | 115422 | 01/01/15 | 120950 | 5528 | 4.79 |
02/01/14 | 85570 | 02/01/15 | 98670 | 13100 | 15.31 |
03/01/14 | 75564 | 03/01/15 | 100596 | 25032 | 33.13 |
04/01/14 | 52830 | 04/01/15 | 69210 | 16380 | 31.01 |
Общо | 725781 | 803237 | 77456 | 10.67 |
Когато фактите говорят.....
Равносметката: Топлофикация е продала на потребителите си с 10.67% повече топлоенергия за целия отчетен период. В конкретния пример за сумата от 11 216 лв. повече. Иначе казано, всеки потребител ще трябва да се бръкне с около 100 лв. повече тази година. Тогава смисълът за промените на разпределението през месеците е точно един - НИКАКЪВ.
Това е само един обикновен пример. Но принципът на действие на Топлофикация - София е един и същ. За всички вас.
Само след малко повече от месец, КЕВР ще трябва да реши дали да даде на Топлофикация исканото увеличение на топлоенергията от 17.47%(16.488 лв. за 1 мВтч.). Защото в проекта й за развитие са заложени по-високи продажби.
И какво по изгодно за топлофикация - София от това: Веднъж печелиш от по-високи продажби и втори път от по-висока цена.
А вие съгласни ли сте?
hydra
на 27.05.2015 в 23:37:05 #1Да е жив и здрав Николай Банев, че фалира топлофикация Казанлък!