Четвъртата Международна научна конференция "Народните занаяти- минало, настояще и бъдеще" ще се проведе през следващите два дни в Архитектурно-етнографския музей "Етъра", край Габрово.

От днес в нея свои научни разработки ще представят музейни специалисти от цялата страна. До момента желанието си за участие в конференцията са заявили 41 участници, сред които трима учени от Мароко, Чехия и Хърватска.

Целта на конференцията е да разгледа занаята, започвайки от миналото, настоящето и бъдещото му развитие.

Първото пленарно заседание на научната конференция ще бъде посветено на 100- годишнината от рождението на създателя на "Етъра"- Лазар Донков.

АЕК "Етър" е първият по рода си музей в България. Той е открит на 7 септември 1964 г. Музеят е разположен ва 8 км. южно от гр. Габрово. Идеята за създаването на Етъра преднадлежи на Лазар Донков. В официалния сайт на Етъра Донков обяснява идеята си за създаването на музея.

В досегашните музейни експозиции не можеше да се постави зрителят в непосредствен контакт с отминалата действителност. Всичко това беше причината, пише Донков - да се роди у мен мисълта да се създаде действащ музей на открито.... за да може миналото да стане видимо, лесно за възприемане и разбиране, да може да се съхрани това огромно национално богатство.
В музея са разположени 50 обекта - технически съоръжения на вода, къщи със занаятчийски работилници, обекти с обществено значение.

Целта на музейната експозиция е да разкрие архитектурата, бита и стопанското минало на Габрово и Габровския край през Възраждането - втората половина на ХVІІІ в. и ХІХ в.

Това е времето, когато в града се развиват над 26 занаята, чиито изделия намират пазар в Букурещ, Виена, Марсилия, Анадола. През 1835 г. в Етъра се открива Първото светско новобългарско училище.

Благоприятните икономически и политически промени, настъпили в империята сред 30-те години на ХІХ в. допринасят за издигането на Габрово като значителен стопански, духовно-просветен и търговски център.

Изграждането на музея се осъществява чрез три основни метода: реставрация на обекти, заварени на терена; пренасяне на оригинални съоръжения и пресъздаване на сгради по предварително направени заснемания (копия на оригинали).