На пръв поглед изглежда, че лятото е най-доброто време от годината за хората и за автомобилите. Отдавна забравени са студените стартове и дългите загрявания, замръзването на ключалките и вратите, необходимостта да се почиства от сняг и справяне със заледяването на чистачките. Но през горещите дни някои части на колата също изпитват големи трудности.

Лятната експлоатация е не по-малко опасна за автомобилния мотор от зиминия студ, смятат експертите.

Нека ви припомним какви проблеми могат да възникнат в горещия сезон с най-скъпия агрегат в автомобила - двигателя.

Снимка 391889

Източник: iStock

Прегряване

Това е лидерът по опасности за силовия агрегат в летните жеги. Има две възможни причини: или охладителната система не се справя, или двигателят отделя повече топлина от нормалното.

Не съвсем изправната охладителна система, която е работила приемливо добре, поне през другите сезони, изчерпва възможностите си през лятото.

Какво може да се обърка в охладителна система?

Първо проверете нивото на антифриза. Защото ако е ниско, тогава не може да се постигне нормално охлаждане на мотора. Но не забравяйте, че това може да се направи само на двигател, който е охладен до поне 60 ° C. Първо открийте и поправете причината за теча, след което долейте антифриз до предписаното ниво.

На второ място сред причините е запушен радиатор на охладителната система. Освен това преносът на топлина може да бъде лош както отвън, така и отвътре. Решението е просто - промийте радиатора отвън, без да го демонтирате, което, за съжаление, е силно затруднено от топлообменника на климатика. Ако това не помогне, трябва да премахнете радиатора, да проверите за голям брой задръстени ламели, да опитате да изплакнете отвътре и ако всичко е лошо, сменете с нов.

Следващата причина може да е повреда на охлаждащия вентилатор. Тук всичко е ясно - ремонт, не можете да карате през лятото без вентилатор.

Термостатът също може да се повреди. Непълното отваряне на неговия клапан ще доведе до влошаване на подаването на антифриз от двигателя към радиатора. Присъдата отново е подмятна.

Рядко, но има неизправности на помпата на охлаждащата течност. Например работното колело може да "загуби" лопатките си или да се върти на вала. Няма циркулация на течността - следва бързо прегряване.

Защо един двигател може да произвежда повече топлина? Това може да бъде причинено от гориво с ниско октаново число, на което интелигентната система за управление на двигателя ще реагира, като зададе късно запалване. В резултат на това в двигателя остава повече топлина.

Снимка 391907

Разход на масло

През лятото двигателят може да остане с недосстатъчно количество масло. Причините са увеличено изгаряне и липсата на контрол на нивото.

Моторното масло става "по-тънко" поради повишаване на температурата на двигателя като цяло. Важна роля за охлаждането на маслото играе обдухването на масления съд под картера на двигателя, в който се намира по-голямата част от маслото. В крайна сметка разликата е очевидна, въздух с температура от -30 ° C или + 30 ° C обухва с голяма скорост капака под картера. Следователно през лятото, дори при работещ двигател, по-тънкото масло изгаря по-бързо.

През лятото при добри сухи пътища караме с по-висока скорост. Любителите на дълго шофиране със забранената скорост над 150 км / ч могат да се сблъскат с много висока консумация на масло в двигателя. Толкова голяма, че ако не погледнете контролните лампи на арматурното табло, една от които ще сигнализира за ниско налягане на маслото, двигателят може да се "прецака" много бързо.

Претоварване

Голямото натоварване на автомобила износва двигателя по-бързо и понякога може да доведе до голяма повреда.

През зимата автомобили с ремарке по пътищата обикновено не се срещат. Но през лятото, освен пътниците, някой влачи строителни материали на ремарке до къщата на село, друг каравана или лодка, трети е натоварил всякакъв огромен багаж. Двигателят при такива условия работи дълго време на максимален режим на натоварване.

А двигателите на леките автомобили, за разлика от тези на камионите, обикновено са разчетени за много по-ниски натоварвания. Такава работа на границата на възможностите ще увеличи износването на двигателя и ако вече е имало проблем в някои негови елементи, положението може рязко да се влоши. Може да заклещи втулката на коляновия вал или да образува надраскване по стената на цилиндъра. Всичко това се улеснява от двата проблема, изброени по-рано - висока температура на двигателя и по-рядко масло.

Препоръките са прости - съобразявайте товара на автомобила с неговите възможности.

Снимка 223085

Източник: БГНЕС

Вода на пътя

През лятото наводненията се случват не рядко и автомобилите се сблъскват с огромни локви по пътищата. И ако водачът, поради невежество или поради глупава самонадаяност, се опита да се премине през дълбока локва със скорост, тогава голямо количество вода ще попадне във въздухозаборника на двигателя. Достигайки до цилиндрите на двигателя, той ще причини воден удар. Буталото, по пътя си към горната мъртва точка, ще се опита да компресира водата, която, както знаете, е несвиваема. Това ще повреди буталото или биелата. И това сигурен основен ремонт или подмяна на двигателя.

Много прах

Шофьорите в нашата страна срещнат огромно количество прах по българските пътища. Въздушният филтър е предназначен да пречиства въздуха, влизащ в двигателя от него. И най-интересното е, че като се замърси, той започва да почиства въздуха дори по-добре от нов. Но при екстремно замърсяване е възможен пробив на филтриращата завеса - и цялата мръсотия в един момент ще попадне в двигателя.

Друг възможен проблем: по сравнително незапрашени пътища можете да шофирате дълго време със спукан всмукателен тракт и да не знаете за това. Някъде тръбата е спукана, някъде скобата не е затегната и в резултат на това въздухът минава през филтъра. В силно запрашен участък от пътя същият този прах в големи количества ще започне да навлиза в двигателя, ускорявайки износването му. За това нека собствениците на автомобили, които отиват на дълго и прашно пътуване, да поставят нов филтър и евентуално да вземат резервен със себе си. И, разбира се, да проверят целия всмукателен тракт от корпуса на въздушния филтър до главата на цилиндъра за течове.

Турбокомпресор

Двигателите с турбокомпресор, които дават много мощност от малък работен обем, също страдат от всичко изброено по-горе, но имат идруго слабо място. Ако след дълго пътуване с много ускорение и дори в жегата двигателят на колата да спре за почивка, на турбокомпресора това няма да се хареса. Факт е, че маслената помпа ще спре да доставя смазка към лагерите на турбокомпресора, а роторът все още ще се върти по инерция с честота от десетки хиляди обороти. И лагерите могат да бъдат бракувани.

Превенцията е проста: оставете двигателя да работи за минута или две след тежко каране, преди да изключите двигателя.