Както се вижда ясно от предизборните платформи, всяка партия в Германия има какво да каже по темата за скоростта по автомагистралите. Консерваторите, "Алтернатива за Германия" и либералите са твърдо против въвеждането на ограничение, социалдемократите, Зелените и Лявата партия принципно са "за". Но с какви аргументи?

За опазване на климата

Мисълта за околната среда е сред водещите аргументи - тъй като по-бавното каране намалява не само разхода на гориво, но и изпусканите емисии въглероден двуокис. Да, но пък те не са чак толкова по-малко, подчертават противниците на ограниченията на скоростта. По преценка на Федералната служба за околна среда, въвеждането на лимит от 130 км/час по аутобаните ще позволи да се спестят 1,9 милиона тона въглероден двуокис - 1,9 от общо 146 милиона тона през миналата година в целия транспортен сектор.

Дори количеството да не е толкова голямо, че да разреши кризата с климата, от ограниченията на скоростта има смисъл, казва Мириам Дрос от Федералната служба за околна среда. "Както реши Федералният конституционен съд по отношение на защитата на климата, сега емисиите трябва да се намалят още по-бързо, отколкото се планираше. И въвеждането на лимит би могло да бъде много ефективно, тъй като то дава отражение веднага."

По-чист въздух и по-малко шум в градовете

Доколко ще повлияе на климата ограничаването на скоростта в градовете от 50 на 30 км/ч засега не е ясно. Много зависи от това колко често би им се налагало на автомобилите да спират и след това пак да тръгват, обяснява Дрос. Ефектът за повишаване на чистотата на въздуха обаче е несъмнен - Дрос се позовава на измервания в Берлин, правени за период от три години, от които се установява, че концентрацията на фини прахови частици във въздуха е намаляла с една пета, а концентрацията на азотен диоксид - с една трета.

Освен това в градовете става по-малко шумно. Въвеждането на ограничение от 30 км/час води до намаляване на нивото на шума с три децибела, посочва още Дрос. "Това отговаря на представата, че по улицата преминават само половината коли от обичайното." Разговорите могат отново да се водят без повишаване на тона, а от това има и социален ефект: тъй като хората с по-ниски доходи по-често живеят на особено оживени улици и страдат от шума.

По-малко шум и по-малко емисии въглероден двуокис - това ще се постигне най-късно с увеличаването на броя на електромобилите в Германия, казва кандидат-канцлерът на консерваторите Армин Лашет. Според него дебатите са "безсмислени".

По-малко тежки инциденти

Следващият аргумент е сигурността. Поради това привърженичка на въвеждането на лимит е кандидатката за канцлер от Зелената партия Аналена Бербок. От Съюза на германската автомобилна промишленост обаче не вярват, че това ще доведе до намаляване на инцидентите. Тяхната теза е следната: "Аутобаните в Германия са не само най-сигурните пътища - те стават освен това от година на година по-сигурни. От 2000-а до 2020-а година броят на тежките произшествия с жертви по аутобаните е намалял почти с две трети".

В Съюза на германската автомобилна индустрия обясняват това с подобрените асистенти - системите, които подпомагат водача. Докато въвеждането на лимит би довело до повече стрес и недоволство. Ако всички започнат да карат със 130 км/час, потокът на движение ще е по-хармоничен и заплахата от произшествия ще е по-малка, казват от своя страна привържениците на ограниченията на скоростта.

По-големи шансове за оцеляване

Хирургът Кристофер Шперинг, който е член на Германския съвет по транспортна сигурност, казва: "При сблъсък с по-ниска скорост шансът за оцеляване е много по-голям, отколкото ако скоростта е висока". Естествено, и в този случай ще има травми, но при наличието на лимит те биха били по-малки, посочва Шперинг.

От списание "Шпигел" са изчислили, че въвеждането на лимит би могло да направи така, че жертвите на пътя да намалеят с около 140 души годишно. При 409 загинали през 2017-а година това е повече от една трета. Но е трудно да се каже с колко би намалял конкретно броят на произшествията, защото роля играят и редица други фактори - от интензивността на движението до времето.

Повече от половината германци са за лимит на скоростта

Германия е единствената държава в ЕС, в която по принцип няма ограничение на скоростта по автомагистралите. Между 60 и 70 процента от отсечките позволяват пълна свобода на движение. Тези, които не искат да се откажат от свободата да карат бързо, не са малко. Но както сочи актуално проучване, вече 59 процента от запитаните подкрепят идеята за въвеждане на ограничение от 130 км/час.