Дания може да въведе финансови стимули при покупка на електромобил, след драматичен спад в продажбите на екологичните превозни средства.

"Имаме данъчни облекчения за електрически автомобили и бихме могли да обсъдим дали трябва да бъдат по-големи. Не бих го изключил", заяви пред Bloomberg премиерът Ларс Локе Расмусен.

Всички нови стимули ще бъдат обявени заедно с правителствен план за увеличаване на потреблението на чиста енергия след лятото, добави Расмусен.

Продажби на електрически автомобили в Дания спаднаха драстично - от близо 5000 през 2015 г. до около 700 през 2017 г. - след като властите преустановиха субсидиите, каквито предлагат Норвегия и Германия. Действията на правителството нанесоха тежък удар на продажбите на Tesla, чиито Model S доминираше местния пазар.

С дизеловото гориво, изпаднало в неблагоприятно положение в цяла Европа след скандала "Дизелгейт", Дания обсъжда кои типове превозни средства трябва да бъдат насърчени и кои ограничени.

Правителството е подложено на тежки критики заради безразборното намаляване на таксите за регистрация, които подкопаха стимулите за купуване на екологични превозни средства, вместо на такива, използващи изкопаеми горива. Дания няма собствена автомобилна промишленост и има едно от най-високите вносни мита в света.

Опозицията усили натиска върху управляващите, като обяви плановете си да забрани продажбата на дизелови автомобили до 2030 г., ако спечели изборите, които трябва да се проведат до юни 2019 г.

Еталон за чиста енергия

Правителството на Расмусен се опита да затвърди репутацията си на пример за насърчаването на чистата енергия, като обеща да отпусне 12 млрд. крони (2 млрд. долара), с които страната да се освободи от изкопаемите горива до 2050 г.

Предложенията включват офшорен вятърен парк с капацитет 800 мегавата, който ще бъде една от най-големите в света, инвестиции в биогаз и провеждането на правителствен търг, където ще се съревновават различни зелени технологии за производството на най-евтината електроенергия.

В същото време Дания намалява субсидиите за възобновяема енергия, като твърди, че технологията е почти готова да се издържа сама.

Вече достигнахме етап, в който "можем да продължим да изграждаме капацитет, без непременно да инвестираме парите на данъкоплатците. Това е първият път в датската история, когато можем да станем едноврменно по-зелени и по-евтини", посочи Расмусен.

Дания е дом на най-големия производител на вятърни турбини в света - Vestas Wind Systems и най-големия оператор на офшорни вятърни паркове - Orsted.

Правителството също така се надява, че намаляването на данъците върху електроенергията ще насърчи повече хора да изхвърлят домашното отопление, базирано на изкопаеми горива. Миналата година 43% от потреблението на електроенергия в Дания дойде от вятърната енергия, световен рекорд, като съотношението се очаква да се увеличи през следващите години.

Целта е икономиката да стане по-екологична и по-малко уязвима от нестабилните пазари на суровини. "Ето защо предлагаме да се намалят данъците върху електроенергията, да се повиши търсенето и да се гарантира, че зелената енергия е по-конкурентоспособна спрямо изкопаемите горива", обясни премиерът.