Солидна доза оптимизъм констатираха през първия месец на годината регулярните Бизнес анкети на Националния статистически институт. Последното им издание като цялоне показва осезаема промяна на стопанската конюнктура в страната.
През февруари общият показател на бизнес климата запазва приблизително равнището си от предходния месец. Подобрение на стопанската конюнктура е регистрирано в строителството и сектора на услугите, докато в промишлеността и търговията на дребно се наблюдава понижение.
Несигурната икономическа среда и голямата конкуренция остават основни пречки за развитието на стопанската дейност във всички.
По отношение на продажните цени мениджърите, с изключение на търговията на дребно, не предвиждат промяна през следващите три месеца.
Промишленост. Бизнес климат в сектора отчита понижение с 0.7 пункта в сравнение с януари, което се дължи на по-умерените оценки на мениджърите за настоящото бизнес състояние на предприятията. Същевременно настоящата производствена активност се оценява като леко подобрена, като и очакванията им за следващите три месеца са тя да се увеличи.
Строителство. През февруари показателят "бизнес климат в строителството" нараства с 0.5 пункта в резултат на подобрените очаквания на строителните предприемачи за бизнес състоянието на предприятията през следващите шест месеца. Прогнозите им относно строителната активност през следващите три месеца са също по-оптимистични.
Търговия на дребно. Бизнес климат в сектора се понижава 1.3 пункта, което се дължи на изместване на оценките на търговците на дребно за настоящото бизнес състояние на предприятията от "добро" към"задоволително". Същевременно обаче прогнозите им за бизнес състоянието през следващите шест месеца са по-благоприятни, като и в очакванията им относно обема на продажбите през следващите три месеца е регистрирано подобрение.
По отношение на продажните цени търговците очакват известно повишение през следващите три месеца.
Услуги. През февруари показателят в сектора се увеличава с 0.5 пункта в резултат на благоприятните очаквания на мениджърите за бизнес състоянието на предприятията през следващите шест месеца. Мненията им за настоящото търсене на услуги са по-резервирани, докато очакванията им за следващите три месеца се подобряват.