Една от най-големите компании за директен маркетинг в цяла Източна Европа - Studio Moderna, изпитва сериозни затруднения, като в родната ѝ Словения медиите говорят за предстоящ фалит. Това е тежък удар по бизнес, започнал във времената на телешопинга, за да включва днес десетки продукти от различни брандове, предлагани в ефира, онлайн и във физически магазини в ред държави.
Сред тях е и България. Тук Studio Moderna има стотици служители, а последните публични резултати на местното ѝ подразделение изглеждат повече от солидни.
Контекст: Студио Модерна България ЕООД е регистрирана още през 1998 г. - само няколко години след старта на оригиналната словенска компания на Санди Чешко. Един от първите ѝ много популярни продукти у нас е "Космодиск".
Освен него, обаче, компанията има много успешни продукти под брандовете Dormeo, Delimano, Rovus, Walkmax, Wellneo и други.
Според последните публични данни дружеството е приключило 2021 г. с над 42 млн. лева приходи и близо 1,12 млн. лева печалба - втората най-голяма поне от 2008 г. досега. Единствено предохдната 2020 г. е била по-добра.
Едноличен собственик на капитала е Studio Moderna Holdings Investments B.V., регистрирано в Холандия.
От друга страна: Как се е представила българската компания през 2022 г. и какво е състоянието ѝ към момента няма точни данни, но има множество признаци, че понася щети от проблемите в цялата група на Studio Moderna.
Чешко първоначално се оттегли от компанията си, но след това отново придоби контрола над нея. По-рано през тази година, обаче, заради много натрупани дългове и ефекта от войната в Украйна върху бизнеса той беше принуден да продаде някои от най-важните патенти и брандове на Studio Moderna.
Според словашки медии опитите за спасяването на компанията поне до момента не са довели до резултат и така в магазините няма стока, заплатите се бавят и фалитът изглежда твърде вероятен.
Детайли: Според източници на Money.bg българският бизнес на Studio Moderna дълги години е бил един от успешните в групата, но постепенно е започнал да страда заради проблемите в компанията майка. Това е довело до съкращения, затваряне на магазини и компенсиране на спряното снабдяване със стока с пускане в продажба на артикули от други доставчици.
Справка в АПИС показва, че действително има значително намаление на осигурените лица в дружеството - през април 2021 г. те са били 351, по същото време на миналата година - 306, а през тази - 224. Сравнение на списъка с физически магазини на Studio Moderna у нас с версия от миналата година също показва, че само преди година компанията е управлявала значително повече локации.
"Както всяка корпорация в даден момент, Студио Модерна преминава през трансформация, вкл. в следствие на Ковид, инфлацията и предизвикателната икономическа атмосфера цялостно", отговориха от Studio Moderna на запитването на Money.bg и за останалото препратиха към публично обявената информация от дружеството в Търговския регистър.
Какво следва: По информация на Money.bg подразделенията на Studio Moderna в различните държави са били призовани от централата да търсят местни инвеститори, за да могат да продължат дейността си. Това вече се е случило на някои пазари, като този в Северна Македония.
Още нещо: Ако Studio Moderna продължи да намалява разходите у нас или даже прекрати дейност, това ще се отрази сериозно и на телевизиите. Традиционно компаниите за директен маркетинг са голям рекламодател, който купува ефирно време даже и в по-малки и нишови канали.