27-годишната, запалена по модата Анкити Бос, е напът да стане първата индийка, основала старт-ъп компания за $1 милиард долара.
За 4 години тя превърна своя югоизточен уебсайт за търговия в глобална уеб платформа с повече от 7 милиона активни потребители. Това води до бързо нарастване на инвестициите, като последната финансова инжекция от февруари 2019 година е $970 милиона.
Идеята за бизнеса на Бос се заражда от шопинг екскурзия в Тайланд, пише CNBC.
"Беше през 2014 година и бях на ваканция с мои приятели и бивши колеги в Банкок. Отидохме на пазара Chatuchak", разказва младият предприемач.
Това е емблематичен пазар за столицата. С 15 000 щанда и около 11 500 независими търговци, това е най-големият пазар в света, провеждащ се през уикенда.
"Аз си казах: Уау, всичко това трябва бъде показано онлайн, но хората там не знаеха как да го направят. Така се започна", допълни главният изпълнителен директор на Zilingo - старт-ъпът, базиран в Сингапур.
Компанията помага на индивидуални търговци да продават модни и лайфстайл продукти чрез интернет.
Преди това Бос на 23 години е работила като финансов анализатор във фирмата Sequoia Capital, намираща се в технологично обособения център на страната Бангалор. Там тя проследява отблизо дейността на големите имена в сектора - Amazon, Alibaba и индийската компания Flipkart.
Югоизточна Азия е един от най-големите производствени центрове в света, но местните търговци нямат достатъчно възможности за развитие, тъй като не могат да продават продуктите си директно на потребителите. Затова те често разчитат на трети страни.
Zilingo работи на принципа на останалите сайтове за търговия, като в него също всеки търговец може да се регистрира и да продава своите продукти. Компанията все пак проверява клиентите относно автентичност, ценообразуване и редица други показатели и взима от 10% до 30% от всяка продажба. Анкити иска да помогне на търговците от Азия, тъй като смята, че нямат шанс да развият бизнеса си заради големите компании и търговски обекти, които са сериозна конкуренция.
Бос, която е завършила математика и икономика, е осъзнала нуждата от технологиите, за да помогне на търговците и да осъществи идеята си. Подкрепа за технологичната концепция намира в лицето на инженера Дръв Капур, който среща случайно. Той е работил по редица IT проекти и двамата заедно имат намерение да развият идеята на Анкити. Шест месеца след срещата им, всеки от тях е спестил по $30 000 и напуска работата си. Те убеждават свои приятели да направят същото.
"Повечето хора, които започват съвместен бизнес, са съквартиранти или приятели, без значение, но се познават от години. Но ние с Дръв се срещнахме и разбрахме, че искаме да правим едно и също нещо", обяснява Бос.
За да започне изграждането на сайта обаче, са били нужни търговци, които да предложат стоките си в него. Затова Анкити започва да пътува из цяла Югоизточна Азия и да убеждава производители и търговци, че може да помогне на бизнеса им. А през това време Капур работи върху технологичната част.
В рамките на една година в Zilingo са били регистрирани стотици търговци. Компанията отваря офис в Сингапур и Бангалор и привлича милиони долари инвестиции, от които и бившия работодател на Бос - Sequoia Capital.
Днес бизнесът на младата дама работи с 27 000 търговци в 15 региона и има повече от 15 000 служители в 8 държави, от които САЩ и Австралия. Досега компанията е получила $308 милиона от инвеститори. Сега Zilingo мотивира много дизайнери и производители да продължават да работят усилено, тъй като ще имат платформа, където да предложат продуктите си.
За последната година приходите на компанията са нараснали четири пъти. А последният кръг на финансиране поставя компанията в отбора на старт-ъпите, оценени с над $1 милиард. Това превръща Анкити Бос в първата жена в Индия, основала еднорог - старт-ъп, чиято стойност e $1 милиард или повече. Освен това, тя е и от само 10-е процента жени, ръководещи еднорози.
Постижението на Бос е още по-впечатляващо, след като миналата година Индия зае 52-ро място от общо 57 в класация за жените предприемачи.