През 2008 година, в момент на тежка икономическа криза и драматични фалити в автомобилната индустрия, Серджо Маркионе - тогава главен изпълнителен директор на FIAT, споделя пред завършващите Политехническия университет в Торино своята визия за лидерството и човешкия капитал като основа за оздравяване на една компания.

Днес, в контекста на нов подем на корпоративните фалити в Италия и Европа, думите му звучат по-актуално от всякога.

"Няма универсална индустриална рецепта. Но има подход, който ни позволява да се справим с най-трудните ситуации: признаването на централната роля на хората и лидерите, които ги управляват", казва Маркионе в речта си през 2008 г.

Лидерство, което спасява

По онова време FIAT е застрашен от фалит, но под ръководството на Маркионе компанията предприема смела и нестандартна стъпка - придобивайки закъсалата американска Chrysler. Малко след речта си, той започва преговори, които променят съдбата и на двете компании.

Снимка 333633

Източник: EPA/БГНЕС

Вместо да търси външни решения, Маркионе залага на хората, които са част от екипа - повишава вътрешни мениджъри, насърчава общата корпоративна визия и подчертава важността на общите ценности и методи.

"Всеки бизнес е резултат от хората, които работят в него, и от взаимоотношенията между тях. Единството на лидерите около система от общи ценности е по-важно от всичко друго", подчертава той.

Вместо съкращения и мащабно външно преструктуриране, Маркионе преформулира културата на Chrysler отвътре. Това води до съживяване на легендарния завод в Джеферсън през 2009 г. - символичното начало на индустриалното възраждане на компанията.

Уроци, които си струва да се помнят

Шест години след смъртта на Маркионе и повече от две десетилетия след емблематичната му реч, Италия и голяма част от европейските икономики отново се сблъскват с вълна от фалити. Според Cerved Group, само през 2024 г. са регистрирани 9 194 процедури по несъстоятелност, което представлява ръст от 17,2 % спрямо предходната година. Най-силно засегнати са строителството, металургията, модната индустрия и секторът на услугите.

На фона на тази трудна бизнес среда и навлизането на AI на всички нива, възниква въпросът: Докъде компаниите днес поставят човешкия капитал в центъра на своите стратегии?

Наследството на един практичен визионер

Освен за стратегическите си успехи, Маркионе остава запомнен и с личния си стил и характер: носеше винаги черен пуловер и дънки, отказваше вратовръзки - символ на прагматизма и ориентацията към действия, а не показност. Работи почти непрекъснато и често е в движение между заводи и офиси в Торино, Детройт и Лондон.

Маркионе умира изненадващо през юли 2018 година, на 66-годишна възраст.

Неговата смърт бе съобщена от Fiat Chrysler и Exor — контролиращата фамилия Аниели, които го похвалиха като "ментор, партньор и близък приятел" и призоваха да бъде продължено наследството му чрез развитие на човешките ценности и отворен диалог.

Затова и уроците на Серджо Маркионе не бива да се гледат единствено като ретроспекция на една успешна бизнес трансформация. Защото към днешна дата те са практическа мъдрост, вдъхновение и призив - особено на фона на бурното и почти неконтролируемо развитие на технологиите.

Fiat пуска новия Grande Panda Hybrid, който ще е по-евтин в Сърбия, отколкото в останалата част на Европа

Fiat пуска новия Grande Panda Hybrid, който ще е по-евтин в Сърбия, отколкото в останалата част на Европа

Чисто нов градски автомобил за под €19 000