Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) обяви, че дигиталната медийна компания "Нет инфо" АД, част от "Нова Броудкастинг Груп", ще трябва да плати глоба в размер на 1% от приходите си или 101 600 лева заради нарушаване на Закона за защита на конкуренцията.

Според решението на регулатора дружеството е направило заблуждаваща реклама на предлагана от него услуга, което представлява нелоялна конкуренция.

Случаят се касае за предлаганата от страна на "Нет инфо" контекстна или наричана още контекстуална реклама, която по своята същност е интернет реклама.

Тази услуга е част от портфолиото на компанията, както и от това на ответника "Изиадс" ЕООД, подал сигнал до КЗК. Същият продукт имат и други доставчици, включително Google чрез платформата си AdWords.

"Според "Изиадс" ЕООД, действията на ответника по промотиране на предлаганите от него услуги (интернет - реклама) посредством рекламното послание "Adwise - най-добрата услуга за контекстна реклама в България" представляват нелоялна конкуренция по смисъла на ЗЗК, доколкото в случая е налице заблуждаваща реклама", посочват в своето решение от Комисията.

От "Изиадс" смятат, че с използването на фразата "най-добрата услуга за контекстуална реклама в България" се отправя посланието, че тази на "Нет инфо" е по-добра от останалите на пазара.

Според подадения до КЗК иск през 2015 година в страниците на рекламното издание "На първо място в Google 2015" от Тим Киберман е публикувано рекламно съобщение с текстов слоган "Adwise - най-добрата услуга за контекстна реклама в България".

Към днешна дата изданието може да бъде намерено свобосно на българския пазар, както и в интернет.

В отговор на запитване на Money.bg адвокатът, защитаващ интересите на "Изиадс", Михаил Вълчев дава по-обширно обяснение по казуса:

"В случая, доверителят ми е отправил устно предупреждение до "Нет Инфо" за преустановяване на ползването на слогана "Adwise - най-добрата услуга законтекстна реклама в България", публикуван в информационен бюлетин. Въпреки това, две години по-късно дружеството "Нет Инфо" продължава да използва същото това рекламно съобщение в печатното издание "На първо място в Google 2015". Тази публикация провокира доверителя ми да инициира проверка в КЗК за извършено нарушение на разпоредбите на ЗЗК, касаещи забраната заизвършване на заблуждаваща реклама, като форма на нелоялна конкуренция.".

Вълчев посочва още, че управителят на "Изиадс" и изпълнителният директор на "Нет инфо" са членове на Управителния съвет на браншовата асоциация IAB България ("ИНТЕРАКТИВ АДВЪРТАЙЗИНГ БЮРО БЪЛГАРИЯ"), като обичайна практика е дружествата сами да разрешат подобни случаи в рамките на организацията преди сезирането на КЗК.

Money.bg се обърна за коментар и към "Нет инфо":

"Във връзка с решението на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), по подадената жалба от "Изиадс" ЕООД, "Нет Инфо" АД смята за неоснователни редица от заключенията, цитирани в решението и затова то ще бъде обжалвано в предвидения законов срок от 14 дни. Ще изложим подробно нашата позиция пред ВАС, а детайли по случая бихме могли да коментираме след окончателното решение на казуса.".

След извършената инспекция от Комисията са установили нарушение от страна компанията на "Закона за защита на конкуренцията", като настояват за прекратяване на практиката и за изплащането на имуществена санкция в размер на 1% от приходите на дружеството за финансовата 2015 година. Според финансовия отчет те са в размер на 10 160 000 лева.

Заедно с това от "Нет инфо" ще трябва да платят на "Изиадс" 2900 лева разноски по производството.

"Уеб Медия Груп" АД, собственик на сайта Money.bg, има партньорски отношения с "Нет инфо" и "Изиадс".