При избор на кредитор, родните потребители се доверяват най-вече на личната си преценка и проучване. На второ място се нареждат препоръките от приятели и онлайн сравненията, а конкретните условия и предложения на банките са на трето място. Това показва анкета на онлайн платформата Moitepari.bg, проведена в партньорство с Централна Кооперативна Банка (ЦКБ).
За втора година подред има лека промяна в начина и нагласите при избор на оферта. Докато миналата година водещ е бил Годишния процент на разходите (ГПР), сега тежестта е поравно разпределена между размера на ГПР и лихвата по кредита. 12% пък заявяват, че преференциалните условия, които банките предлагат, когато има превод на работна заплата, са решаващи.
Левът доминира еврото
От няколко години насам, офертите за ипотечни кредити в лева, се подобряват. Заради тази тенденция , през 2017г за пръв път левовите кредити задминават евровите. За 2018г. вече националната валута е силно предпочитана със 79% от далите отговор. Основните мотиви за избора на потребителите са, че получават доходите си в левове (47%) и че условията са по - изгодни (27%).
Потребителите стават все по - финансово грамотни, но има още много за учене
Все повече хора се вглеждат в детайлите на финансовите продукти, които използват. За първа година по - голямата част от анкетираните (53%) разбират какъв вид е лихвата им - плаваща или фиксирана. Все още обаче цари неразбиране (36%) за това как точно се формира. Повечето хора (62%) казват, че не ползват промоционални условия по своя кредит.
Колко струват кредитите?
Лихвата и Годишния Лихвен Процент са основните показатели за цената на кредитите. Тези две стойности са определящи за това колко е изгодна офертата на банката. По - голямата част (39%) от отговорили на анкетата посочват, че лихвата, която имат по ипотеката си е между 3% и 4%.
През последните няколко години лихвите по жилищни кредити устойчиво се понижават. Въпреки това 55% от анкетираните все още са на мнение, че може да са по - ниски. 14% смятат, че цената на застраховка "Живот" може да се намали. Толкова са и тези, които считат, че месечната такса за поддръжка на разплащателната сметка може да бъде подобрена като размер.
Хората с ипотеки - отличници в обслужването на кредити
Анкетираните отново демонстрират, че са изрядни платци. Според данните от проучването 90% от далите отговор са с редовно обслужвани кредити. 42% не смятат,че ще имат проблеми по плащанията в бъдеще, а 19% очакват, че доходите им ще се вдигат.
Повечето потребители са убедени във възможността за подобряване на условията по кредита, който са взели. Логично, огромна част от тях - 39% са хората, които биха рефинансирали кредита си ако могат да постигнат по - добри условия.
А тези, на които им предстои взимане на ипотечен кредит?
Въпреки растящата цена на имотите последните две години, те не се притесняват, че ще могат да обслужват новия си кредит. Напротив - дори са готови да плащат по - голяма вноска в сравнение с предишни проучвания. Тази част от анкетираните базират очакванията си върху стабилността на доходите, които получават.
Няма промяна в позицията на неползващите и нежелаещи да ползват жилищен кредит спрямо предходни проучвания на MoitePari.bg. За 31% от далите отговор основна причина за отказа е, че имат собствено жилище и не смятат да си купуват ново. 23% не желаят да задлъжняват, а 15% не са съгласни с политиката на банките за едностранна промяна на условията по кредитите.