Без пазаруване от Amazon, Walmart или Target на 28 февруар. За това призовават организаторите на т.нар. "Ден на икономическото затъмнение". Peoples Union USA, гражданска организация на потребители, призовава за спиране на търговията с големи търговски вериги - включително онлайн покупки, бензиностанции и заведения за бързо хранене - с цел да се повиши осведомеността за нарастващите цени, пише Quartz.
Този бойкот идва в момент, когато много американци усещат финансов натиск от инфлацията и увеличението на разходите за живот, което прави инициативата актуална за широк кръг хора. Сюжетът е познат и по нашите ширини, където също се провежда (яхнат политически) бойкот на големите вериги по същите причини.
"Без Amazon, без Walmart, без бързо хранене, без бензин. Нито един излишен долар не трябва да бъде похарчен", агитира Джон Шварц, основател на Peoples Union, в свое видео в Instagram. Той е категоричен, че не преследва политически цели, а се противопоставя на корпоративната алчност. Не призовава хората напълно да спрат да пазаруват, а да избягват само "големите корпорации".
"За един ден ще обърнем нещата," заявява Шварц във видеото си. Идеята е потребителите да покажат сила, като откажат да харчат при големите играчи на пазара, изпращайки сигнал за недоволство от високите цени и корпоративните практики.
Нито активистът, нито големите вериги коментират пред медиите планирания бойкот.
Според Бет Ромер, експерт по търговия на дребно и собственик на маркетинговата агенция L&L Collective, подобна акция може да има неочаквани последици. "Тук става въпрос за повече от просто противопоставяне на големите корпорации," отбелязва тя, като посочва, че много независими работници и малки бизнеси зависят от тези компании - и именно тези хора и фирми могат най-много да пострадат в краткосрочен план.
Въпреки това тя смята, че еднодневен бойкот едва ли ще доведе до трайни икономически щети. "Еднодневното "затъмнение" най-вероятно няма да нанесе сериозен удар, но може да отвори очите на някои хора," каза Ромер. Според нея трайно въздействие би имало само ако бойкотът продължи дълго време.
Инициативата вече предизвика национален интерес и може да накара хората да обърнат внимание на нарастващите си сметки за хранителни стоки, смята експертът. Все пак тя прогнозира, че потребителите ще се върнат към старите си навици. "В крайна сметка удобството е най-важно за хората, дори ако това означава да платят повече. Ако днес участват в бойкота, а утре бебето им има нужда от пелени, най-вероятно ще направят поръчка. Големите компании са усвоили изкуството на удобството," обяснява тя.