Поне 10% по-ниски цени на част от основните храни и двойно повече участващи магазини - това е равносметката на Министерството на икономиката и индустрията 1 месец след старта на инициативата "Достъпно за вас".

Тя обхваща около 50 продукта от т.нар малка потребителска кошница. Всеки участващ магазин трябва да избере по най-малко 16 от тях и да има предложения на трайно ниска цена. Става дума за хляб, зърнени храни, месо, млечни продукти, плодове, зеленчуци, риба и т.н.

"Достъпно за вас": Какво трябва да знаете за новите стикери за евтини хранителни продукти

"Достъпно за вас": Какво трябва да знаете за новите стикери за евтини хранителни продукти

Кампанията на Министерството на икономиката за по-ниски цени започва официално на 15 ноември

Според министерството при някои продукти през последната седмица са постигнати до 40% по-ниски цени - като пример се дават олиото, оризът и портокалите. При сиренето и кашкавала предложенията са с до 22% намаление.

От текста на съобщението не става ясно на каква база са изчисленията на експертите от икономическото министерство - дали са сравнявани нормални цени и такива на включени в кампанията продукти или се гледат стандартните промоции на търговците.

"Достъпно за вас" започна в 3 вериги с около 200 магазина в страната. Вече има още 13 нови партньора, сред които има вериги от Варна, Бургас, Шумен, Търговище, Сливен, Плевен, Пазарджик, София Област и др. Обектите са се удвоили до над 400.

Цените на храните – реални мерки или информационни табла?

Цените на храните – реални мерки или информационни табла?

Анализ на Института за пазарна икономика

На сайта на инициативата са посочени и конкретните партньори - Lidl, ProMarket, Kaufland, Metro, BulMag, Janet Grand Market, "Фантазия", "Мерканто", "Бакалия", "Орион", "Болеро", Flora Supermarket, SBA-Коме.

Критики не липсват

Кампанията беше посрещната скептично от гражданите и бизнеса, като не липсваха критики за подбора на трайно намалените продукти в участващите вериги.

Сред тях липсват някои от големите у нас. Преди месец изпълнителния директор на Billa у нас Вигинтас Шапокас посочи, че и без държавна кампания магазините му правят промоции, а освен това към онзи момент не беше ясно и доколко "Достъпно за вас" влияе на конкуренцията.

Billa се оплака от административен произвол

Най-голямата търговска верига по брой магазини у нас се оплака от административен произвол

Нейните магазини няма да се включат в инициативата на властта "Достъпно за вас" - поне на този етап

Сред останалите участващи вериги има такива, които са част от една и съща група.

Сайтът на кампанията и до момента показва най-ниските цени на различни хранителни продукти, но не и къде могат да бъдат намерени те. За целта потребителят трябва да прегледа над 15 брошури на участващите в "Достъпно за вас".