Поне 10% по-ниски цени на част от основните храни и двойно повече участващи магазини - това е равносметката на Министерството на икономиката и индустрията 1 месец след старта на инициативата "Достъпно за вас".
Тя обхваща около 50 продукта от т.нар малка потребителска кошница. Всеки участващ магазин трябва да избере по най-малко 16 от тях и да има предложения на трайно ниска цена. Става дума за хляб, зърнени храни, месо, млечни продукти, плодове, зеленчуци, риба и т.н.
Според министерството при някои продукти през последната седмица са постигнати до 40% по-ниски цени - като пример се дават олиото, оризът и портокалите. При сиренето и кашкавала предложенията са с до 22% намаление.
От текста на съобщението не става ясно на каква база са изчисленията на експертите от икономическото министерство - дали са сравнявани нормални цени и такива на включени в кампанията продукти или се гледат стандартните промоции на търговците.
"Достъпно за вас" започна в 3 вериги с около 200 магазина в страната. Вече има още 13 нови партньора, сред които има вериги от Варна, Бургас, Шумен, Търговище, Сливен, Плевен, Пазарджик, София Област и др. Обектите са се удвоили до над 400.
На сайта на инициативата са посочени и конкретните партньори - Lidl, ProMarket, Kaufland, Metro, BulMag, Janet Grand Market, "Фантазия", "Мерканто", "Бакалия", "Орион", "Болеро", Flora Supermarket, SBA-Коме.
Критики не липсват
Кампанията беше посрещната скептично от гражданите и бизнеса, като не липсваха критики за подбора на трайно намалените продукти в участващите вериги.
Сред тях липсват някои от големите у нас. Преди месец изпълнителния директор на Billa у нас Вигинтас Шапокас посочи, че и без държавна кампания магазините му правят промоции, а освен това към онзи момент не беше ясно и доколко "Достъпно за вас" влияе на конкуренцията.
Сред останалите участващи вериги има такива, които са част от една и съща група.
Сайтът на кампанията и до момента показва най-ниските цени на различни хранителни продукти, но не и къде могат да бъдат намерени те. За целта потребителят трябва да прегледа над 15 брошури на участващите в "Достъпно за вас".