От 15 ноември в някои от хранителните магазини у нас клиентите ще виждат нов стикер до част от стоките - "Достъпно за вас". Става въпрос за нова инициатива на Министерството на икономиката и на бизнеса с цел трайно по-ниски цени за потребителите.
Участието на търговците в инициативата е доброволно, като те ще поставят логото на кампанията до намалените стоки.
Какво ще се предлага?
Ведомството ще включва продукти в "Достъпно за вас" на база редовни анализи, като стоките ще са общо минимум 50, а участващите магазини ще трябва да предлагат най-малко по 16 от тях. Те ще са с намалена цена.
"Цената трябва да е най-ниската, на която могат да го предложат. Най-евтиният продукт, който отговаря на качествата. Това ще е продуктът за седмицата", обясни пред bTV ресорният министър Богдан Богданов.
Преди дни председателят на Държавната комисия по стокови борси и тържища (ДКСБТ) Владимир Иванов обясни пред БНР, че общо става дума за 7 групи храни (плодове, зеленчуци, протеини и т.н.), като всеки търговец ще има ангажимента да избира по 2 продукта от пет от групите и по 3 месни и млечни продукта - без възможност да се включват заместващи.
На сайта на икономическото министерство ще има възможност потребителите да се ориентират къде дадените продукти се продават с намаление.
Инициативата започва с големите вериги, но интерес има и от по-малки магазини, като на следващ етап в "Достъпно за вас" ще влязат и нехранителни и лекарствени продукти, стана ясно от думите на министъра.
Две седмици закъснение
Богданов призна, че идеята е била кампанията да започне от 1 ноември, но това не се е случило заради негативно становище от страна на КЗК.
Антимонополният орган видя в "Достъпно за вас" "координирано и едновременно занижаване на цените на няколко групи хранителни стоки, с което се нарушава принципът на свободната стопанска инициатива, заложен в Конституцията". След експертна среща, обаче, спорните моменти са били изчистени.
Някои вериги като Lidl вече имат промоции с логото на кампанията на министерството. Доколко изборът на стоки и размерът на отстъпките отговарят на това, което ще виждаме след 15 ноември - не е ясно.