От 15 ноември в някои от хранителните магазини у нас клиентите ще виждат нов стикер до част от стоките - "Достъпно за вас". Става въпрос за нова инициатива на Министерството на икономиката и на бизнеса с цел трайно по-ниски цени за потребителите.

Участието на търговците в инициативата е доброволно, като те ще поставят логото на кампанията до намалените стоки.

Какво ще се предлага?

Ведомството ще включва продукти в "Достъпно за вас" на база редовни анализи, като стоките ще са общо минимум 50, а участващите магазини ще трябва да предлагат най-малко по 16 от тях. Те ще са с намалена цена.

Икономическото министерство предлага веригите да продават някои храни на минимални цени

Икономическото министерство предлага веригите да продават някои храни на минимални цени

Инициативата ще бъде доброволна, предстои обсъждане

"Цената трябва да е най-ниската, на която могат да го предложат. Най-евтиният продукт, който отговаря на качествата. Това ще е продуктът за седмицата", обясни пред bTV ресорният министър Богдан Богданов.

Преди дни председателят на Държавната комисия по стокови борси и тържища (ДКСБТ) Владимир Иванов обясни пред БНР, че общо става дума за 7 групи храни (плодове, зеленчуци, протеини и т.н.), като всеки търговец ще има ангажимента да избира по 2 продукта от пет от групите и по 3 месни и млечни продукта - без възможност да се включват заместващи.

На сайта на икономическото министерство ще има възможност потребителите да се ориентират къде дадените продукти се продават с намаление.

Инициативата започва с големите вериги, но интерес има и от по-малки магазини, като на следващ етап в "Достъпно за вас" ще влязат и нехранителни и лекарствени продукти, стана ясно от думите на министъра.

Две седмици закъснение

Богданов призна, че идеята е била кампанията да започне от 1 ноември, но това не се е случило заради негативно становище от страна на КЗК.

КЗК спира инициативата на икономическото министерство за по-ниски цени на някои храни

КЗК спира инициативата на икономическото министерство за по-ниски цени на някои храни

Това става, въпреки че предложението няма задължителен характер

Антимонополният орган видя в "Достъпно за вас" "координирано и едновременно занижаване на цените на няколко групи хранителни стоки, с което се нарушава принципът на свободната стопанска инициатива, заложен в Конституцията". След експертна среща, обаче, спорните моменти са били изчистени.

Някои вериги като Lidl вече имат промоции с логото на кампанията на министерството. Доколко изборът на стоки и размерът на отстъпките отговарят на това, което ще виждаме след 15 ноември - не е ясно.