Комисията за защита на конкуренцията извърши оценка на разпоредбите, които могат да ограничат конкуренцията, в професионалната дейност на нотариусите.

Анализът на КЗК сочи, че прилагането на фиксирани цени на нотариалните услуги, съчетано с ограничението в броя на практикуващите нотариуси и забраната за реклама, би могло осезателно да повлияе върху ефективната конкуренция в професията

Проучването на комисията и събраните становища от компетентните институции показват, че едновременното премахване на всички ограничения в нотариалната дейност, би могло да доведе до сериозни сътресения в бранша.

КЗК предлага да бъде изготвен проект за законодателна промяна, който да осигури приемлив баланс между интересите на потребителите и нотариусите. Съгласуването на проекта с комисията ще гарантира спазването на европейската и национална нормативна уредба в областта на конкуренцията.

Предвид големият брой незаети работни места, КЗК счита, че не е необходимо да бъдат премахвани количествените ограничения.

Комисията предлага да отпадне текста от Закона за нотариусите и нотариалната дейност, който изисква кандидатите в конкурси за нотариуси, да посочват само три съдебни района, в които желаят да практикуват.

Това ще доведе до по-оптимално заемане на свободните позиции, адекватно обслужване на потребителите в слабо-населените места и регионите с по-ниска икономическа активност. КЗК предлага също, да отпаднат ограниченията във възрастовата граница на упражняващите нотариална дейност, както и изискването те да бъдат български граждани.

Комисията счита, че към дисциплинарните наказания в тази сфера, би следвало да се прибави и „лишаване от правоспособност без право на възстановяване", като ясно се посочат случаите, в които то може да бъде наложено. Важно е, че при така действащите норми, съществува  известна неравнопоставеност между тепърва навлизащите и възстановяващите правоспособността си нотариуси.

Що се отнася до забраната за реклама, КЗК приема, че отпадането на подобно ограничение е в интерес на потребителите. Напълно достатъчна би била забрана на сравнителната и заблуждаващата реклама.