Гърция е един от най-важните търговски партньори на Бившата югославска република Македония и ратифицирането на споразумението между двете балкански съседки ще спомогне за нормализирането на отношенията помежду им и ще даде възможност на Гърция да утвърди статута си на врата към Централна и Източна Европа, пише гръцкият вестник Kathimerini.

"За Солун решаването на проблема с името е необходимо условие за пристанището на града да се превърне в истинско европейско пристанище и да служи като кръстопът за свързване с река Дунав и средиземноморска отправна точка за търговия с Централна Европа", заяви ръководителят на Федерацията на индустриите на Северна Гърция Атанасиос Савакис. Около 30% от оборота на пристанището се очаква да бъде свързан с търговията с Македония.

Гърция е третият най-голям търговски партньор на Македония през миналата година, след Германия и Великобритания, което според официалната статистика представлява дял от 6.1% от търговските сделки на бившата югорепублика.

Обемът на двустранната търговия възлиза на 726.1 млн. евро през 2017 г., при 597.4 млн. евро през 2016 г. Основните продукти, които Гърция изнася за Македония, са горива, плодове и зеленчуци, продукти от желязо и стомана, текстилни изделия и машини.

Гърция внася облекло, тютюн и други продукти от съседката си, а вносът възлиза на 221 млн. евро през 2016 г.

Гръцките компании са сред най-големите инвеститори в Македония. В периода 1997-2016 г. Гърция се нарежда на трето място сред най-големите чужди инвеститори в бившата югорепублика, фокусирайки се най-вече върху горивата, банковото дело и търговията на дребно, а общият инвестиран капитал надхвърля 1 млрд. евро.

Гръцките предприятия създават над 25 000 работни места в балканската страна, като сред 25-те най-големи предприятия в Македония са компании като OKTA (дъщерно дружество на Hellenic Petroleum), USJE-Titan (от групата на Titan) и супермаркетите Vero (на гръцката фамилия Веропулос).

Около 1/4 от населението на Македония, или около 500 000 души, посещава Гърция всяка година, предпочитайки курортите в Северна Гърция, сред които Халкидики и Пиерия.

Сред гръцките предприятия има известна загриженост относно имената и търговските марки на предприятията и продуктите, използващи термините "Македония" и "македонски", които търгуват в чужбина.