Френската компания Pernod Ricard се е съгласила да закупи шведската фирма Vin & Sprit AB за сумата от €5.63 млрд., с което придобива права над водката с марка Absolut.

От парижкия офис на компанията са обявили, че очакват икономии от €100 млн. още през първата година на сътрудничество, като окончателните договори трябва да бъдат подписани към средата на 2008 г. Сделката не включва закупува на 10-те процента собственост на V&S в Beam Global Spirits & Wine Inc.

Pernod са известни с дистрибуцията на руската водка Stolichnaya извън територията на Русия, като с настоящата сделка се надяват да стъпят по-здраво на пазара на алкохолни напитки в Европа и САЩ. Според последните проучвания, Absolut държи 9% пазарен дял в САЩ, като отстъпва единствено на хитовата за американците водка Smirnoff.

Шведското правителство продава компанията Vin & Sprit като част от плана си да генерира свободни средства в рамките на $34 млрд. до 2010 г. Лондонската компания Diageo, която е собственик на търговската марка Smirnoff, изгуби сделката за шведската икона и се насочи към холандския производител на водката Ketel One.

Компаниите специализирани в производството на високоалкохолни напитки и вино са похарчили общо $27 млрд. от началото на 2005 г. до днес. Преди окончателната продажба на Vin & Sprit, анализаторите предвиждаха, че оптимистичната цена по сделката е €3.8 млрд.

Шведската компания официално излиза на американския пазар през 1979 г., като в момента продава по 11 млн. каси с водка произведена от зимна пшеница. Американският пазар е отговорен за половината продажби на предприятието. Vin & Sprit разнообразиха предлаганите продукти, като добавиха различни вкусове към тях и подеха разточителна рекламна кампания по цял свят.

През миналата година само в САЩ са били продадени 45.2 млн. литра водка Absolut, докато общият обем на продадена водка в страната е бил 491.9 млн. литра. Американският пазар на водка е най-голям в света по приходи, но втори по количество след руския. В САЩ се консумират най-вече алкохолни напитки от по-висок ценови сегмент.