Връзката между недвижимото имущество и транспорта е може би най-устойчивата в човешката история. От древни времена малко други неща носят по-висока стойност на земята с такава сигурност като транспорта - от пътища до канали, жп-линии и магистрали, пише Bloomberg.

През 21 век тя все още е тук и е ясна, казва Бриджет Бъкстън. Тя е купила жилище със съпруга си в неособено привлекателна част в източен Лондон през 2016 година, тъй като пешеходното разстояние до високоскоростната железопътна линия, която трябва да започне работа тази година, е кратко. През последните пет години цените на жилищата като нейното са се повишили с 90%, изпреварвайки далеч тези в останалата част от града.

Но сега, в зората на автономните автомобили - които обещават утопията на лишените от стрес пътувания до работа и края на проблемите с паркирането - те заплашват да усложнят сметките на всеки, който планира да си закупи жилище.

"Индустрията с недвижимите имоти може би ще се окаже най-променена от автономните автомобили", казва Дейвид Силвър, който учи инженерство на автономните технологии в Udacity Inc., онлайн университет, в който са се записали над 10 000 студенти. "Тя вече няма да се движи само от локацията".

Е, сигурно тази промяна ще отнеме доста време: автобуси, таксита и микробуси за доставка вече могат да се движат автономно. Но широкото им разпространение сред хората може да отнеме и повече от десетилетие.

Почти половин век мина след първия автомобил за масите - Ford Model T от 1908 г., преди да се появят предградията, предназначени за хората с кола. И затова Рик Клак, председател на Brookfield Property Partners LP., най-голямата компания в света, която инвестира в недвижими имоти, казва, че все още не са обмисляли възможна промяна на пазара.

Никой все още няма и конкретна идея какво може да се направи с мястото, което ще бъде освободено в свят, в който автомобилите вече няма да стоят паркирани по приблизително 95% от времето и дали малко популярните отдалечени региони без градски транспорт ще станат по-привлекателни.

Сред активите на Brookfield, които са на обща стойност 152 милиарда долара, има и около 175 мола в САЩ. Там най-голяма площ заемат паркингите, казва Кларк.

Както фракингът промени изцяло петролната индустрия, давайки нов живот на стари полета, така и бъдещето без шофьори може да освободи място за цели нови квартали. В Ню Йорк паркингите покриват площ, равна на два пъти тази на Сентрал парк. В Лондон, без места за паркиране, ще се освободи площ колко пет Хайд парка.

Компанията-майка на Google - Alphabet Inc. - вече си е представила бъдеще без шофьори. Технологичният гигант вече разработва дизайна на част от Торонто, която може да е първият квартал в света без автомобили. "Фундаменталният дизайн и изживяването по градските улици може да бъдат трансформирани", казва Рохит Агарвала, директор на проекта. "Изведнъж улиците стават изключително безопасни, няма да имаме нужда от физически бариери, за да защитават пешеходците, нито от бордюри".

Някои от промените все пак ще дойдат и по-бързо. Автономните камиони ще имат огромно влияние върху цените на индустриалните площи. Във Великобритания, например, компаниите обожават т. нар. "златен триъгълник" в центъра на държавата. Причината е, че от него могат да достигат до всеки един край на страната в рамките на само една смяна на шофьора. Това обаче увеличава неимоверно наемите в района. И в бъдещето без шофьори компаниите ще са по-свободни да се преместят в други райони, където цените са по-ниски.