АПИ стартира търгове за строителство за над 3,5 милиарда лева, съобщи днес председателят на Управителния съвет на АПИ инж. Дончо Атанасов

Най-голямата поръчка, която предстои да стартира тази година е за изграждането на лот 3.2 от АМ "Струма" през Кресненското дефиле. Индикативната й стойност е над 830 млн. лв. "Целта ни е през следващата година да започнат строителните работи и да не загубим и евро от осигуреното финансиране от ЕС", подчерта председателят на АПИ.

Другият важен проект е доизграждането на АМ "Хемус". "Поели сме ангажимент до 2025 г. автомагистралата да бъде готова, защото строителството и на "Хемус", и на АМ "Русе - Велико Търново", и на Видин - Ботевград ще даде сериозен тласък в развитието на Северна България", заяви инж. Атанасов.

През т. г. ще стартират търгове за изграждането на 6 участъка от АМ "Хемус" и ще започне строителството на отсечките Ябланица - Боаза и Белокопитово - Буховци (общо 26 км). За тях има избрани изпълнители и подписани договори.

За три участъка, с обща дължина 50 км, за които м. г. беше възложено проектиране, тази година е предвидено да стартират процедурите за строителство и надзор. Това са отсечките Боаза - пътен възел "Дерманци", п. в. "Дерманци" - п. в. "Каленик" и от "Каленик" до пресичането с пътя Плевен - Ловеч. Индикативната стойност за строителството на трите участъка е 457 млн. лв. без ДДС.

Другите три участъка от АМ "Хемус" ще бъдат възложени на инженеринг. Това са отсечките от път II-35 Плевен - Ловеч до пресичането с път III-301 Александрово - Летница, от път III-301 до пресичането с път III-303 Бутово - Павликени и от път III-303 до пресичането с път I-5 Русе - Велико Търново. Общата дължина на тези отсечки е 85 км. Индикативната стойност на търговете е 700 млн. лв.

Тази година ще стартират и обществените поръчки на инженеринг за АМ "Русе - Велико Търново", в участъка от Русе до обхода на Бяла и обходният път на Бяла. Това са 75 км от общо 133 км от дължината на автомагистралата, каза инж. Атанасов. Индикативната стойност на поръчките е близо 550 млн. лв.

Друг ключов проект е Видин - Ботевград, тъй като с цялостното хомогенизиране и модернизация на трасето от Дунав мост II ще се осигури бърза и удобна връзка с автомагистралите "Хемус", "Тракия" и "Струма". Трасето е с дължина 167 км и тази година ще стартират тръжните процедури за строителство и надзор на 85 км от направлението. Ще започнем от най-сложните участъци Мездра - Ботевград /33 км/ и Видин - Ружинци /52 км/, каза още той.

Общата индикативна стойност на търговете за двете отсечки, които ще са с магистрален габарит, е 760 млн. лв. Проектът ще бъде изпълнен със средства от републиканския бюджет. Работим и по подготовката на останалите отсечки от направлението Видин - Ботевград и целта е през следващата година да открием тръжните процедури и за тях, заяви инж. Атанасов. Той съобщи, че стартира и прединвестиционно проучване за тунел под "Петрохан", с който ще се осигури най-къса връзка на Северозападна България със столицата.