След закъснение от година на третият лъч на метрото в столицата, бяха открити първите му осем станции. Участъкът е 8 километра - от "Красно село" до бул. "Владимир Вазов". 

Наименованията на осемте нови станции са  "Хаджи Димитър", "Театрална" на Театър София, "Орлов мост", "Патриарх Евтимий", "НДК-2", "Медицински университет", бул. "България", "Красно село". 

До края на година ще започне и използването на другите 4 станции, обхващащи още 4 километра. Цялата дължина третата линия трябва да бъде 21 км, като тази година ще бъдат завършени 12 км. Вторият етап на трасето, който включва 4 метростанции преминава през кв."Овча купел". Като част от проекта e изградена жп спирка за връзка с националната жп мрежа.

Осналите наименования на станциите, които ще бъдат отворени на по-късен етап са: "Ген. Владимир Вазов" "Тракия", "Стадион Георги Аспарухов",  "Бул. "Патриарх Евтимий","Бул. "Христо Ботев",  "Бул. "Цар Борис ІІІ", "Мизия", жк. "Овча купел", жк. "Овча купел 2", кв. "Горна баня".

При Софийския университет прекачването ще става през съществуващия тунел с подвижните тротоари. И при НДК връзката е подземна и ще се осъществява чрез подлеза към метростанцията на кръстовището на бул. "Витоша" и бул. "Патриарх Евтимий".

Влаковете ще се движат през 5 минути в пиковите часове сутрин и вечер. Разписанието им ще е като на останалите линии. След отварянето на втората част от трасето, ще се прецени дали интервалът от 5 минути да се намали. Не се предвижда увеличение на цената за пътуване с метрото.

Капацитет

Очаква се първите осем станции да обслужват около 60 000 пътници. След като бъде отворен целият трети метродиаметър, се очаква линията да превозва около 200 000 пътници. Участъкът вече е завършен, но все още предстоят изпитания на влаковете. Това става ясно от изказване на директора на столичния "Метрополитен" инж. Стоян Братоев.

Строеж

Строителството на участъка започна през 2016 г., като първият етап трябваше да приключи през август 2019 г. Забавянето се случи след като се оказа, че за пускането в експлоатация ще са нужни още тестове, което отложи откриването с 6 месеца. Второто насрочено пускане - за февруари 2020 г. също беше отложено, защото тестовете трябваше да продължат още 3 месеца. Третият срок за откриване беше през пролетта на тази година, но се отложи този път заради епидемията.

От думите на Братоев става ясно, че първият участък от третият лъч на метрото струва средно около 398 милиона евро, което прави около 40 милиона евро на километър.

Влаковете

Третия метродиаметър ще се обслужва от 20 метровлака "Инспиро" на "Сименс". Цената за тях е от около 418 млн. лв. без ДДС, или по около 20.9 млн. лв. на мотриса. С пускането на новите 8 станции дължината на метрото в София достига 48 км.

Карти

За да бъде по-удобно и лесно прекачването на пътниците, станциите ще разполагат с подробни карти с нанесени всички спирки, както и линиите на наземния транспорт. На входовете има табели с имената на станцията, номера на изхода и метролинията, обслужваща станцията, както и карта на цялата метро мрежа, съобщиха от организацията "Спаси София". Тя е изработила табелите и картите по новата линия. Във влаковете има схема на цялата метро мрежа.

По линията на третия лъч се изграждат и три буферни паркинга. Всеки от тях ще осигурява между 200 и 250 паркоместа. "Третата линия в западната си част е свързана с жп линията София - Перник, там е изградена вече гара. Буквално влаковете ще спират и ще влизат в метрото пътниците. Така че може да се обезпечи и тази интермодалност", добави още Братоев, цитиран от "Mediapool".