Американската корпорация за международно финансиране на развитието (DFC) финализира финансирането на стойност над $500 милиона за коридора Лобито, съобщават специализирани медии. Железопътният проект транспортира критични минерали от медния пояс на Централна Африка до атлантическо пристанище в Ангола.

DFC "активно преговаря" със заинтересованите страни, включително анголското правителство и Trafigura Group, относно финансирането, заяви Конор Колман, ръководител на инвестициите в DFC, пред репортери в кулоарите на бизнес срещата на върха САЩ-Африка в столицата на Ангола Луанда.

"Оставаме много ангажирани с този проект като цяло и работим неуморно, за да гарантираме, че той ще бъде осъществен", каза той.

DFC първо заяви, че преразглежда финансирането на проекта през 2023 г. Колман отказа да коментира причините за забавянето, добавяйки, че те не са свързани с "никакви промени, които администрацията на Тръмп е планирала за DFC".

DFC вече е отпуснала безвъзмездна техническа помощ в размер на $3,4 милиона за проекта за добив и преработка на редкоземни елементи на Pensana Plc в Ангола. Също така води преговори за финансиране на селскостопанския завод на Carrinho Group чрез старши обезпечен дълг.

В отделни коментари, държавният министър на Ангола по икономическа координация Жозе де Лима Масано отдаде забавянията на договорни клаузи, включително гаранции, поискани от финансиращите организации.

Снимка 721580

Източник: lobitocorridor.org

"Това не са държавни заеми", подчерта Масано. "Работим, за да осигурим подходящи условия за бързо развитие на частните инвестиции."

Съседната Демократична република Конго също моли DFC за подкрепа. Страната има планове за рехабилитация на железопътна линия от медните и кобалтовите мини на страната около град Колвези, която се свързва с коридора.

Страната вече води преговори с Европейския съюз и Европейската инвестиционна банка за подкрепа на публично-частно партньорство за разработване на проекта, разкрива конгоанският министър на транспорта Жан-Пиер Бемба. Малка част от планираното финансиране за проекта от USAID е блокирана на фона на съкращенията на агенцията от администрацията на Тръмп по-рано тази година.

Правителството на Конго има намерение да обяви търг за изграждане на инфраструктурата през ноември с надеждата железопътната линия да заработи след 3 години, каза още Бемба.

Конго е най-големият производител на кобалт в света и вторият по големина производител на мед, и разполага с огромни находища на литий, които биха могли да бъдат транспортирани по линията.

Rio Tinto, която ще добива литий в Сърбия, преговаря за разработване на огромно находище и в Африка

Rio Tinto, която ще добива литий в Сърбия, преговаря за разработване на огромно находище и в Африка

Компанията иска да промени световния пазар

Администрацията на Тръмп проявява силен интерес към критичните минерали в Африка, в старанието си да оспори господството на Китай.

Въпреки че САЩ изостават от Китай в надпреварата за минерали в Африка, "не е твърде късно", казва Колман. В момента Китай преработва всички минерали, които добива от континента, в Китай, което дава възможност за нов подход, смята той.