Турция има сериозната амбиция да се превърне в двигателя или в "сърцето" на високоскоростния железопътния транспорт в световен мащаб. Това става възможно след редица направени инвестиции в сектора и в резултат на това, че очаква да получи по-голям дял от приблизително $75 милиарда, предвидени за жп транспортиране между Азия и Европа, заяви турският министърът на транспорта и инфраструктурата Абдулкадир Уралоглу, цитиран от Daily Sabah.

"Работим за подобряване на нашия високоскоростен влак (YHT), много високоскоростен влак и конвенционалните маршрути и планираме да ги разширим до 2053 г.", заяви Уралоглу пред Anadolu Agency (AA).

Министърът подчертава, че ще бъдат построени 8 554 километра железопътна линия само за турската високоскоростна жп мрежа.

"Историята на турските железници започва с първата линия през 1856 г., 130-километровата линия Измир-Айдън в югозападна Турция и сега железопътната мрежа на страната обхваща 14 000 километра."

Високоскоростен влак ще пътува между Париж и Берлин от 2024-а

Високоскоростен влак ще пътува между Париж и Берлин от 2024-а

Това планират Франция и Германия

За да се даде приоритет на железниците и да се осигури интегрирането на всички видове инфраструктури за пътуване, броят на пристанищата, индустриалните съоръжения и логистичните центрове в железопътната мрежа, както и международните железопътни коридори в Турция, ще бъдат увеличени. По този начин цялата градска транспортна инфраструктура ще се възползва от приноса, направен в железопътната мрежа в страната.

"Ние ще изпълняваме железопътни проекти чрез безопасна, удобна, интегрирана, устойчива на бедствия, екологична и достъпна система, осигуряваща железопътни връзки с товарни центрове в организирани индустриални зони, пристанища и мини. Вече увеличихме средната търговска скорост в железопътният товарен транспорт с 28% тази година, като целта ни е да го увеличим до 38% през 2028 г.", зяви министърът.

Снимка 355364

Източник: TCDD

Железниците като приоритетен сектор

Железопътният сектор е стратегически приоритет за международния товарен и пътнически транспортен сектор на Турция от 2003 г. насам. През годините страната успя да осигури връзката между железопътни линии и логистични центрове, летища и пристанища. Анкара очевидно разбира необходимостта от комбиниран транспорт и има за цел железопътният транспорт да допринесе не само за линията от изток към запад, но и между северното и южното крайбрежие.

В момента 286 преносни линии, обхващащи 439 километра в железопътната мрежа, транспортират 45% от всички железопътни товари в страната, като тя има за цел да завърши изграждането на всички железопътни преносни линии до 2026 г., увеличавайки общата дължина до 654 километра.

Проектът за нов Дунав мост между Русе и Гюргево, по който да се движат и високоскоростни влакове

Проектът за нов Дунав мост между Русе и Гюргево, по който да се движат и високоскоростни влакове

Това ще бъде третият мост над река Дунав между България и Румъния

Железопътната инфраструктура в Турция продължава да обслужва пътниците си чрез високоскоростната влакова мрежа, която се простира от турската столица Анкара и Истанбул до много други градове в страната, като значително съкращава времето за междуградско пътуване и осигурява комбиниран транспорт с автобусни трансфери.

Уралоглу каза, че през последните 22 години нацията е постигнала нов импулс в производството на железопътни системи, като обедини три железопътни компании в една, Turkish Railway Vehicles Industry Inc. (Türasaş), най-големият производител на превозни средства за железопътна система в Близкия изток.

"Ние произвеждаме в страната основни, критични и вторични продукти, като ново поколение локомотиви, дизелови и електрически влакови композиции, пътнически вагони, товарни вагони, тягови преобразуватели и двигатели, дизелови двигатели и системи за управление на влаковете, отговарящи на международните стандарти", отбеляза министърът .

Най-добрият 10-и оператор на високоскоростни влакове в света

Според официалните данни на страната, Турция се е превърнала в 10-ия най-голям оператор на високоскоростни влакове в света, като е построила над 2200 километра високоскоростни влакови линии.

А когато става дума за новите проекти, най-важният от тях е известен като "Големият тунел в Истанбул".

"Това е третият и най-дългият тунел, минаващ под Босфора, Големият истанбулски тунел ще свързва 11 различни линии на железопътната система, които ще бъдат използвани от 6,5 милиона души на ден", коментира турският транспортен министър.

Министерството на транспорта планира да завърши 25% от проекта до следващата година и целия през 2028-ма. Междувременно, проектът за "супер високоскоростен влак" Анкара-Истанбул, обхващащ 608 километра, трябва да бъде завършен през 2034-та.

Други линии, свързващи турската столица с ключови градове по средиземноморското крайбрежие, ще позволят на пътниците да пътуват от едно място до друго за три до три часа и половина.