Коронавирусът "удари" компаниите скоростно и силно през последните няколко седмици. И това се превърна в причина активно да се заговори за опасността от фалити и за драматични мерки за намаляване на разходите. В тази ситуация някои от големите международни корпорации решиха да намалят заплатите на своите изпълнителни директори, както и на някои от водещите мениджъри.
От една страна те не биха имали значително отражение върху баланса на компаниите, но от друга страна могат да бъдат възприемани като важно послание, пише CNN Business по темата.
"Това е символична стъпка. Когато навлезем в криза, като тази, в която се намираме в момента - такава, при която икономиката е изправена пред затруднения, хората губят работата си и не знаят какво да очакват, смятам, че подобна стъпка от страна на мениджърите показва, че те са готови да споделят тази болка", казва професорът по финанси в Университета в Пенсилвания Итай Голдстайн.
В САЩ авиокомпаниите и туристическите агенции, които в момента са сред най-засегнатите от кризата индустрии, бяха сред първите, които взеха подобно решение. Такива като Delta, Alaska и United Airlines обявиха, че ще намалят възнагражденията на своите главни изпълнителни директори, както и на други ръководители.
Със същата мярка излезе и най-голямата хотелска верига в света - Mаrriott, която управлява обети и в България, а в момента строи и най-високият хотел в София. През миналата седмица стана ясно, че Арне Соренсон, който стои зад нея, няма да получава заплата до края на годината.
Останалите мениджъри, които са в управлението на веригата, ще получат с 50% по-ниски възнаграждения. Това съобщение дойде след като компанията обяви, че ще освободи десетки хиляди служители.
Платформата за резервиране на места за настаняване Booking Holidays потвърди, че нейният главен изпълнителен директор Глен Фогъл също се отказва от заплатата си, както и ръководителите на трите дивизии на групата. Възнаграждения няма да получат и членовете на борда на директорите.
"Всеки един долар, евро, бат и т.н. в момента се отчита в усилието ни да гарантираме, че можем да продължим да бъдем лидери в онлайн пътуванията след кризата", посочва Фогъл в писмо до служителите на компанията.
"Всеки служител носи отговорност да допринесе за нашите усилия за спестяване на разходи и за това да бъдем максимално ефективни", допълва той.
Сред останалите гиганти, обявили подобни планове, са още Ford, General Electric и Lyft.