Като шофьор трябва да сте преживели онзи нервен момент, в който е трябвало да шофирате до огромен тир или да изпреварите такъв. Изпреварването им няма край, а вие сте стиснали волана, сякаш се държите на последното стъпало от скъсана въжена стълба над огромна пропаст. За много водачи изпреварването на тирове е съпроводено със страх, независимо дали става въпрос за шофиране по магистрала или друг, по-малък път. И има защо - тези чудовища на пътя могат да бъдат плашещи не само с огромния си размер и тегло, но и заради податливостта си към фатални произшествия. Ето няколко важни съвета, които могат да ви помогнат да преодолеете или поне да сведете до минимум този страх. Въпреки това не забравяйте, че винаги в подобни ситуации е препоръчително да бъдете максимално концентрирани и внимателни.

Избягвайте слепите петна и пазете дистанция

Камионите имат повече слепи зони от средния автомобил и ако не виждате страничното им огледала, най-вероятно и водачът на тира не вижда вас.

Ако изпреварвате тир, но не ви стига мощност или се се наложи да забавите/прекратите маневрата, избягвайте да се задържате в зоната след средата на камиона, защото е възможно там също да сте в сляпото петно на водача.

Имайте предвид също, че както водачът на камиона не вижда вас, така и вие не виждате какво се случва пред камиона. Хубаво е да държите прилична дистанция, така че да можете да реагирате при рязко спиране. Дистанцията трябва да бъде съобразена и с метеорологичните условия.

И, да, всички знаем как може да са осветени тировете отпред, но има случаи, в които техните задни светлини, стопове, са изключително малки, слаби и трудно забележими, което може да бъде изключително опасно. Друга причина да спазвате добра дистанция са и рисковите фактори като спукване на гума, силен страничен вятър и други.

При изпреварване

Много водачи съветват да се избягва изпреварването на големи камиони в завои. Тировете са огромни и за разлика от леките коли заемат много по-голямо пространство от пътната лента. Следователно те трябва да са много по-прецизни при завоите, така че да не излизат от лентата си. Това не винаги се получава, поради което понякога при ляв завой е възможно камионът да скоси леко завоя и да навлезе в изпреварващата лента. В този случай има възможност както тирът да не ви вижда, така и да ви притисне в посока мантинелата. Същото се отнася и при изпреварването в десен завой, ако това е позволено.

Не изпреварвайте камион на изкачване, което може да се окаже прекалено голямо изпитание за мощността и на вашата кола. Тировете са в пъти по-мощни от автомобилите, но при тях проблемът идва главно от тежестта на товара, който превозват. При спускане изпреварването на голям камион също не е препоръчително, защото това може да увеличи значително и скоростта на тира и да не успеете да го задминете по план. Като цяло е важно да не се задържате много встрани на камиона при изпреварване.

Ако се движите с бърза скорост, направете по-голям заход при изпреварването на тир - преминете по-плавно и по-рано в лентата за изпреварване. Водачите тук са възприели различни практики. След като преминат в изпреварващата лента, някои водачи отпускат леко педала на газта, така че да се позиционират по-добре за изпреварването, след което отново натискат педала, за да задминат тира бързо. По този начин могат да се избегнат някои странични колебания във волана, ако водачът на автомобила не е влязъл в правилната траектория за маневрата. Пример - ако изпреварвате тира по-близо до ремаркето, отколкото искате, това може да доведе до предприемането на по-резки движения в хода на изпреварването, което е изключително опасно.

Ако изпреварвате тир и ви е трудно да прецените точната дистанция между вас и тира отдясно, лесно можете да се ориентирате по лявата непрекъсната линия на пътя. Ако се придържате и водите по нея, по-трудно бихте отишли близо до самия камион. Лявата линия също така може да ви помогне изключително много при изпреварване при лоши метеорологични условия и слаба видимост. Аналогично - ако по автомобилен път ви изпреварва камион в десен завой например, карайте спрямо дясната непрекъсната линия, така че хем да не излезете от пътя в дясно, хем да не се приближите много към тира.

Давайте ясни сигнали

Когато подминавате камион, трябва да подадете сигнал поне четири секунди по-рано, отколкото бихте направили с други превозни средства, за да дадете на шофьора на тира достатъчно време да предвиди вашите движения. Ако вашите фарове са слаби, времето е много лошо или мислите, че е възможно водачът на камиона да не е видял, че го изпреварвате по друг повод, подайте един или два къси сигнала с дълги светлини.

Присъствието на тировете по пътищата наистина може да не се харесва от водачите на леки коли, но тяхната функция е изключително важна за всяка икономика. Ето защо както водачите на камиони, така и шофьорите на други превозни средства трябва да се съобразяват с всички, участващи в движението по пътищата. Най-вероятно посочените горе съвети няма да ви помогнат да преодолеете страха си от тирове на секундата, но със сигурност няма и да ви навредят. Ако се придържате към тях и си дадете необходимото време, огромните камиони ще станат равни на всички останали участници в движението по пътищата, точно както опитът при шофирането се измерва с изминатите часове на асфалта.