Вчера Чемезов заяви, че е готов да се откаже и от контролния пакет, пише „Ведомости".
Като купувачи на по-малко от 25% от акциите на предприятието се спрягат собственикът на „Северсталь" Алексей Мордашов и собственикът на „Металлоинвест" Алишер Усманов. „Ще предложим неголям пакет на този, който ни даде най-добрите условия". Водят се преговори.
Рособоронекспорт получиха мениджърски контрол над автомобилния завод и заедно с финансовата компания "Тройка диалог" предприеха акция за ликвидация на кръстосаната стойност на акциите на АвтоВАЗ. Според схемата 75%+1 акция ще отидат в Рособоронекспорт и Тройка.
Други до 25% от акциите на АвтоВАЗ компанията-майка „Рособоронекспорт" е готова да продаде на борсата, а блокиращ пакет - на стратегически инвеститор от автомобилостроителния отрасъл.
Представителите на Мордашов и Усманов вчера са отказали коментар. Самият Чемезов е обяснил смисълът на сделката с руските олигарси, които имат и металургични предприятия, с осигуряването на качествена стомана за завода.
На Усманов или на Мордашов ще трябва да се предложи не по-малко от 8.3% от акциите, които дават право на място в съвета на директорите. По оценки на анализатори, подобен пакет може да струва в порядъка на $150-200 млн. За Мордашов и Усманов това не е голяма сума.
Наистина, Усманов малко изостава - неговият „Металлоинвест" ще построи комбинат за производство на стоманени листа за автомобилостроенето чак през 2010. Но пък Мордашов макар и да продаде наскоро дял в „Северсталь-авто", може да се заинтересува от машиностроенето. Нали наскоро той купи 30% от „Силови машини".
Списъкът на възможните инвеститори може и да се разшири. Няколко процента от АвтоВАЗ могат да отидат за област Самара - регионалното правителство може да си купи малък дял в завода, казал е високопоставен регионален чиновник.
Но експертите съветват АвтоВАЗ на първо място да се договори със стратегическия инвеститор от автомобилния бранш, който би предложил нов модел и съвременни технологии. Ръководството на завода пускаше слухове, че е в преговори с Renault и с Fiat, но нищо по-съществено на този фронт изглежда не се е случило.
Сега директор Чемезов официално потвърди, че плановете за продажба на пакет акции на руските металургични барони не изключват привличането на чуждестранен стратегически партньор.