За първи път в България бе приложена водеща строителна технология, чрез която на международния път Бургас-Царево бе положена стоманена тръба с диаметър 400 мм, без изобщо да се спира движението на автомобили по време на работа.

Улеснението се дължи на сондата за безизкопно полагане на тръби и кабели Navigator D36x50, производство на американската фирма Vermeer. Информацията в медиите разпространи "Евромаркет Кънстракшън",  търговско-инженерингова компания за индустриално оборудване и строителна техника, вносител на техниката.

Следващите два проекта на „американската къртица" са Карнобат и Пампорово. За Пампорово е предвидена пробивна глава, разработена специално за работа при по-трудни условия - пробиване на скали, клей, чакъл, льос.    

"Въвеждането на тази технология у нас има социално значение. Работата с  Navigator D36x50 е по-бърза. Ремонтите на водопроводи, газопроводи и полагането на оптични кабели за комуникации излизат и по-евтино, тъй като при работа с машината се запазва асфалтовото покритие ... Движението на пътищата не се затруднява по никакъв начин", обясняват ни от „Евромаркет Кънстракшън".

По света безизкопното полагане на тръби и кабели се използва от години, но тази ефективна технология все още е малко използвана у нас. Прилагането й би позволило да се слагат тръби и кабели в натоварени пътни участъци, без да се спира движението.

С „къртицата" на Vermeer изкопните дейности се намаляват с до 80%. Машината може да работи при скалист терен, под земята, под трайни насаждения и реки. Има нисък разход на гориво и замърсява по-малко в сравнение с традиционния метод за инсталиране и ремонт на подземни съоръжения.

Vermeer Navigator замества работата на 3 машини - багер, товарач и уплътняваща машина. Тежи само около 9000 кг,  което я прави лесна за пренасяне от един проект на друг. Към „къртицата" може да се монтира кабина на оператора с климатик, може да има дисплей за следене на пробивния процес, графично изобразяване на сондажния път и др., загатват от компанията вносител.