*Преди да зачетете този коментар, се въоръжете с търпение. Историята е важна, защото вие сте били, сте или може да бъдете обект на подобна измама!

За пореден път се възмутих от наглостта на "Софийска вода" АД, в опита й да измами своите потребители. Ще ви разкажа за случай, в който гореспоменатото дружество кара клиентите си да заплатят два пъти едно и също количество вода.

Накратко случаят е следният: По закон веднъж на три месеца служители на Софийска вода минават и отчитат общите водомери на всеки жилищен блок. В конкретния случай за конкретния софийски блок тези водомери са два (не знам защо, обикновено е един).

Със събраните показания от тези два водомера се прави сравнение с общия сбор от показанията на всички индивидуални водомери за изравнителния период. Разликата от двата сбора се нарича от Софийска вода "общо потребление" и заплащането се разпределя пропорционално на индивидуалното потребление на всеки апартамент. По принцип (а и на практика) изразходваното от потребителите количество вода е винаги по-малко от подаденото от Софийска вода ("консумация на приходен водомер"). В подкрепа на това твърдение (виж фиг. 1)

Фиг. 1

Проследявайки хронологията на събитията в следващото тримесечие, в показанията на един от приходните водомери(1) се появяват еднакви стойности на начално и крайно показание (виж фиг. 2). По правило (14352-14352)+(13159-11918)=1241 кубика вода. Странно защо обаче консумацията на приходния водомер е отбелязана с цифра 2606 кубически метра, вместо 1241. Разликата е 1365 кубика вода. Техническа грешка ще кажете вие. ОК, нека така да бъде. Потребителите на Софийска вода са длъжни да заплатят всичко над фактурираната консумация от етажната собственост, която в случая е 2328 кубика вода.

Фиг. 2

 

И тук, поглеждайки фактурата към последващия изравнителен отчетен период(фиг. 3), с недоумение и искрено възмущение установявам, че началното показание на първия приходен водомер (уж техническата грешка) е едно и също с крайното показание за предходния период. Точно така трябва да бъде, ще кажете вие. ДА ама НЕ. Както се вижда във фиг. 2 количеството потребена вода, която потребителите са платили, е 2606 кубически метра вода, което е с 1365 кубически метра вода по-голямо от сбора на показанията на двата приходни водомера (консумация на приходен водомер).

Фиг. 3

 

По този начин е видно, че същото това количество от 1365 кубически метра, "Софийска вода" иска да бъде заплатено повторно. Втора техническа грешка?

Не, уважаеми читатели.  Това се нарича измама. Всички тези цифри и показания са налични във фактурите на потребителите и се предполага , че ще трябва да бъдат платени. Това е наглост. Това е пореден опит за ограбване на клиентите, което „Софийска вода“ си позволява с надеждата, че няма да бъде забелязано сред многобройните цифри на тези изравнителни фактури.

Ако това беше случайна техническа грешка(фиг. 2), служителят на "Софийска вода" е забравил или просто не е отчел конкретния водомер, а произволно "по таванската система" е добавил 1365 кубика вода, с които да надхвърли фактурираната консумация в етажната собственост, то тази цифра, би трябвало да бъде въведена, като крайна стойност на приходния водомер(1) от фиг. 2. Така тя би излязла в базата на фирмата като начално показание в следващия изравнителен период. Това означава, че някой умишлено не го е направил, а ръчно е изписал консумацията на приходния водомер от фиг. 2. Това се нарича кражба. Кражба на хартия на стойност 1365 кубически метра вода или 2407.86 лева (с ДДС).

При подадения сигнал в „Софийска вода“, благонадежден глас "изчуруликал", че "колегите са наясно с проблема и ще бъде извършена проверка на място". Какво биха могли да установят от идващата проверка? Идвайки на място, те биха установили нормално показание по-високо от крайното показание на приходния водомер от фиг. 3, тъй като от края на последното отчитане е изминал един месец, т.е. те биха установили, че с водомерите всичко е наред. Самата проверка по същество е безсмислена, тъй като в конкретния случай, проблемът не е във водомерите.

Какво ще направи „Софийска вода“, за да разреши конкретния проблем, предстои да разберем. Факт е, че има кражба, факт е, че тя е умишлена. Твърде е възможно всеки един от вас да е бил, да е или да бъде ощетен по подобен начин.

Логичните въпроси, които всеки би си задал в подобен случай, са безброй.

Колко ли жилищни блока и кооперации са били обект на подобна измама?

Как да вярваме от тук насетне на всички сборове в нашите фактури, след като те не зависят единствено от машините, а са манипулируеми от човешка намеса?

Не трябва ли при такъв случай - на установен опит за кражба - клиентите да НЕ заплащат фактурираната им вода в рамките на някакъв период, след като всеки получи фактурата си?

Не трябва ли да има създадени конкретни (в цифрово изражение) регламентирани санкции за фирмите с монополен статут и компенсации (за ощетените) за подобен род престъпления при тези опити за кражба, отделно от възстановяването на надвзетата сума?

В случая ощетяват наедро. А дали досега не са ни надписвали сметките надребно?

Нима обикновеният клиент трябва постоянно да дебне с калкулатор в ръце и да следи кой и кога ще направи опит да го излъже?

Същата тази фирма(а и всички останали монополни дружества), само след месец ще подадат заявления за повишаване цената на услугата им. Ще им го дадат ли?

Всички сме наясно, че подобни фирми ще продължат да опитват да ни мамят. А аз ще продължавам да ги хващам и да пиша по тези проблеми. До когато е необходимо. И колкото трябва!