Кога у нас ще пристигнат платежоспособните туристи?

-В България дори да дойде платежоспособен турист, той няма за какво да си похарчи парите. Такъв турист не си купува турски джапанки от сергиите в „Слънчев бряг", не си пазарува тишъртки с фалшива марка от пазара във Варна. Ние нямаме нито един хотел, който да се похвали, че си струва да идеш да го видиш заради изключителните произведения на изкуството, които са в него - архитектура, картини, пластики, качество на обслужване, коментира пред в. "Икономически живот Румен Драганов - директор на Института за анализи и оценки в туризма.

Казахте качествено обслужване, това сякаш най-вече липсва по родните курорти?

-Конкурентните пазари изтеглят знаещите и можещите българи. По света работят много наши хора в скъпи и престижни хотели, на круизни кораби и се представят отлично. В България дори да има суперспециалист, той няма къде да представи своите умения, нито пък има кой да плати заплатата му. Поради тази причина българите, които завършват основните туристически професии - готвачи, сервитьори и всякакъв вид мениджъри след един-два сезона напускат страната и получават заплата в пъти повече отколкото тук. Как при това положение да е високо качеството на предлаганите услуги?

Не може да отречете обаче, че новите хотели може да не са най-луксозните, но изглеждат европейски. Какво тогава липсва?

- Един измислен хотелиер без икономическо образование, който хаотично инвестира пари в някакъв дизайн според вкуса на жена си и който разчита, че няма да плаща първа и последна заплата, няма да пуска реални трудови договори, е обречен на неуспех. Неговите надежди не могат да се сбъднат, защото са безпланови, което се дължи на ниската степен на образованието му.

Държавата страда от същия проблем, защото в нея работят много незнаещи чиновници, които нямат необходимата подготовка. С това си обяснявам и факта, че предложената стратегия за туризма е твърде нескопосано написана. Само един пример - в този документ не е посочен нито един българин, който пътува в България, а приходите от българския туризъм са нула. Този набор от листа, който е подхвърлен на тройната коалиция, си е чиста подигравка.

Дори само ако се погледне терминологията. Говори се единствено за туристи, няма включен нито един екскурзиант. А това са хората, които са били в страната под 24 часа, които също харчат пари тук и има приходи от тях. Твърде некомпетентно е да не се знае основната терминология на Световната организация по туризъм. Този проект за стратегия се разнася из министерствата, дава се на висши политически фигури, на хората от бранша с поканата: ако имате нещо, добавете. Но никой нищо не добавя.