Четири от всеки пет нови коли, продадени на норвежкия пазар през 2022 г., се задвижват от батерия, показват данни, цитирани от "Ройтерс". Скандинавската страна е световен лидер по процент електромобили.

Техният близо 80-процентов дял в новите продажби е още по-впечатляващ на фона на положението от преди 10 години - тогава новите коли на ток са били само 2,9%.

Tesla отчита ръст на доставките и рекордни продажби

Tesla отчита ръст на доставките и рекордни продажби

Числата са наистина впечатляващи

За втора поредна година водеща марка е Tesla с 12,2% дял от новите продажби пред Volkswagen с 11,6%. Именно на тези производители са и двата най-популярни модела - бестселърът Tesla Model Y и подгласникът VW ID.4. Отново от групата на VAG е и третият най-популярен електромобил в Норвегия - Skoda Enyaq.

Не е безоблачно

Голям фактор за популярността на електромобилите в 5,5-милионна Норвегия е данъчната политика, която насърчава покупката им пред моделите с дизелови и бензинови двигатели. Това действително намалява вредните емисии, но и намалява приходите в бюджета с еквивалента на 4 млрд. долара на година, отбелязва "Ройтерс".

Затова и лявоцентристкото правителство в Осло обмисля варианти за облагането на по-скъпите возила. "Електрическият автомобил стана новата обичайна кола за норвежците и това означава, че трябва да видим как използваме парите на данъкоплатците", коментира пред агенцията секретарят на транспортното министерство Йохан Васара.

Един от предложените варианти се базира на теглото на возилото - вариант, който не е в полза на електромобилите, тъй като техните системи за задвижване са по-тежки.

До 2035 г. станциите за зареждане на електромобили ще се нуждаят от повече енергия от един малък град

До 2035 г. станциите за зареждане на електромобили ще се нуждаят от повече енергия от един малък град

С навлизане на електромобилите в по-голям мащаб, търсенето на електричество ще нараства

В същото време от Норвежката автомобилна федерация разкритикуваха и липсата на единна платформа за заплащане на различните мрежи от зарядни станции в страната. "За да сте добре подготвен собственик на електромобил в Норвегия, трябва да имате 10-15 приложения. Знаем, че много хора отлагат покупката на електрически автомобил именно поради тази причина", посочи говорителят на организацията Тор Егил Браадланд.

От федерацията настояват за решение тип "роуминг", което да позволява използването на различни зарядни станции без необходимост от специално приложение за всяка една от веригите.