Китайският производител на електрически автомобили BYD отчете годишни приходи за 2024 г., които надминаха тези на конкурента Tesla, при това - с много, съобщава Би Би Си.
Базираната в Шенжен компания съобщи, че приходите са нараснали с 29% до 777 милиарда юана (107 милиарда долара), подкрепени от продажбите на хибридни автомобили. В същото време водената от Илон Мъск Tesla отчете 97,7 милиарда долара за същия период.
BYD също наскоро пусна на пазара по-евтин автомобил, който да се конкурира с Model 3 на Tesla, дълго време най-продаваният електрически автомобил в Китай.
Това се случва, докато Tesla се сблъсква с негативна реакция по целия свят заради връзките на Мъск с американския президент Доналд Тръмп, а китайските автопроизводители са ударени с мита в западните страни.
BYD е продала приблизително същия брой чисти електромобили като Tesla миналата година - съответно 1,76 милиона спрямо 1,79 милиона.
Но когато се вземат предвид продажбите на хибриди на китайската компания, тя е много по-голяма, продавайки рекордните 4,3 милиона превозни средства в световен мащаб през 2024 г.
В неделя BYD обяви нов модел, който да се конкурира с Tesla. Моделът Qin L има начална цена в Китай от 119 800 юана, докато базовата версия на Model 3 на Tesla струва 235 500 юана.
Това се случва, докато китайските потребители намаляват разходите си поради икономически предизвикателства, включително криза в недвижимите имоти, забавяне на растежа и високи дългове на местните власти.
Миналата седмица основателят на BYD Уанг Чуанфу обяви нова технология за зареждане на батерии, която според него може да зареди електромобил за пет минути. Това се сравнява с около 15 минути за зареждане на Tesla.
През февруари BYD обяви, че технологията за подпомагане на водача "Божието око" ще бъде достъпна безплатно във всички нейни модели. Аналогичният автопилот на Tesla струва пари.
Акциите на BYD, подкрепена от опитния американски инвеститор Уорън Бъфет, са скочили с повече от 50% от началото на годината. Това се случва въпреки митата и рестрикциите, които забавят инвазията на пазарите в ЕС и САЩ.
Негативната реакция срещу Мъск и неговата автомобилна компания пък набра инерция, след като той беше назначен за ръководител на Департамента за ефективност на правителството (DOGE) в администрацията на Тръмп, който е натоварен със задачата да намали разходите на федералното правителство. Интервенциите на структурата до момента могат да се определят най-меко като "спорни".
Мъск се намеси и в политиката в чужбина, включително като подкрепи крайнодясната партия "Алтернатива за Германия" преди парламентарните избори в страната и критикува британски политици като министър-председателя Киър Стармър.
Ефектът върху бизнеса тепърва започва да се усеща. Продажбите на Tesla в Европа са намалели с 49% през януари-февруари в сравнение със същия период на предходната година, съобщи асоциацията на автомобилните производители ACEA.
Това се случва на фона на общ тренд на растеж на пазара.
Според асоциацията освен бойкота, има и друг фактор за лошото представяне - остаряващото портфолио.