Европа успя да изпревари Китай през миналата година и да се превърне в най-големия пазар за електромобили в света. 43% от електромобилите през миналата година са продадени на Стария континент — два пъти по-голям дял спрямо 2019 г., пише The Wall Street Journal. Лидерството на Европа обаче няма да е дълготрайно.

Анализатори посочват, че ръстът в Европа се дължи основно на правителствените субсидии, които станаха част от държавните помощи срещу пандемията. И когато програмите бъдат спрени — вероятно в края на тази година — продажбите ще се завърнат на по-ниски нива.

"Пазарът е изключително чувствителен относно държавните субсидии и отстъпките от компаниите", казва Анрдт Елингхорст, анализатор в Bernstein Research. "Когато субсидиите бъдат премахнати, продажбите на електромобили ще се сринат с 30-40% за поне едно или две тримесечия", прогнозира той.

Без финансовата помощ цената на един електромобил все още е значително по-висока от тази на автомобил с двигател с вътрешно горене. Очаква се това да се промени след няколко години благодарение на поевтиняването на батериите и конкуренцията.

Подходът на Европа започна с повече пръчки отколкото моркови. Европейският съюз затегна и без това строгите правила за ограничаване на вредните емисии, карайки производителите да пуснат повече електромобили и хибриди на пазара. Когато пандемията застигна континента, правителствата се опита да омекоти удара като започна да подпомага индустрии, които имат роля в борбата с климатичните промени. Голяма част от тази помощ отиде в субсидии за покупка на електромобили.

Така през миналата година в Европа бяха пуснати около 65 нови модела с електричество задвижване — два пъти повече отколкото в Китай. През 2021 г. се очакват други 99.

Производителите казват, че субсидиите и увеличеният брой нови предложения на пазара идват в подходящия момент, подхранвайки едновременно търсенето и предлагането. Така през 2020 г. продажбите на електромобили и плъгин хибриди в Европа се покачиха със 137% до 1,4 млн. В същото време Китай записа 12% ръст до 1,3 млн., а в САЩ продажбите се изкачват с 4% до 328 хил.

Пазарът в Европа през миналата година напомня траекторията на Китай преди години. Пекин предостави значителни субсидии на потребителите и принуди производителите да пуснат определен брой електрически автомобили в опит да изпревари западните страни. Усилията на държавната власт създадоха стотици стартъпи и подкрепиха дела на електромобилите до над 8% в средата на 2019 г. След това обаче Пекин намали субсидиите и делът на електромобилите падна под 5% към края на същата година.

В Европа правителствата обмислят премахването на субсидиите към края на тази година. Анализатори обаче смятат, че в държави като Германия и Франция, където се произвеждат много автомобили, помощта може да остане факт и след края на 2021 г.

Индустрията пък не смята, че субсидиите са дългосрочно решение и вече поиска от правителствата да се концентрират в създаването на нужната инфраструктура, а не в раздаване на средства.

Производителите залагат на електромобили не само, за да спасят планетата. А и за да спестят пари

Производителите залагат на електромобили не само, за да спасят планетата. А и за да спестят пари

Двигателите с вътрешно горене ще поскъпват все повече и повече, а ще бъде трудно да намериш и доставчици, казва мениджър от General Motors