Завръщане в бъдещето - така може най-кратко да се опише тазгодишното Международно автомобилно изложение (IAA) в Мюнхен. От една страна - то отново се провежда в стандартния си формат, който помним от преди пандемията. От друга - изложителите и продуктите им ясно показват, че реалностите в света на автомобилите са се променили неимоверно и бъдещето принадлежи на нови концепции и играчи.

По-долу ще видите някои от най-важните премиери и новини около IAA 2023.

Китайците са навсякъде: Може би най-видимата тенденция на автосалона е мощното китайско присъствие. В Мюнхен са не по-малко от 10 производители от КНР - даже тези от страната домакин са по-малко. А тази година даже Great Wall избраха да не участват.

Европейските производители в битка с по-евтините китайски електромобили

Европейските производители в битка с по-евтините китайски електромобили

Европейските компании вземат мерки за намаляване на разходите и цените на своите EV

Огромен фактор за експанзията е бързото навлизане на електромобилите в Китай, за което помага и цялостната политика на Пекин за електрификация на автопарка. Освен това, коренно различната философия на EV возилата позволява и на по-нови марки да стъпят там, където преди бяха нужни десетилетия история.

Снимка 632638

Източник: EPA/БГНЕС

Можем да отличим луксозния електрически всъдеход BYD Seal U. Той ще е достъпен както като напълно електрически модел с до 500 км автономия, така и като plug-in хибрид. Говорим за возило от класа на Toyota RAV4 и Tesla Model Y.

Европа иска премиум електромобили: Макар на Стария континент да няма централно планиране и изградена огромна индустрия за батерии и други важни части, електрификацията върви с пълна сила - поне в луксозния сегмент. При возилата, които са толкова скъпи, че потенциалните им клиенти са само тези, за които не е важна цената, новите технологии навлизат по-лесно.

Снимка 632645

Източник: Polestar

Пример е новият SUV Polestar 3. Луксозната марка на Volvo/Geely предлага 610 км пробег, Level 4 автономия на пътя, два мотора и цена от над 90 000 евро. Въпреки това, според изпълнителния директор Томас Ингенлат предварителните поръчки са добри. Пред Nikkei той не пропусна да отбележи, че Polestar се е справила по-добре с електрификацията в премиум сегмента от Porsche с техния Taikan.

Mercedes и BMW искат да "убият" Tesla: Може всички да искат да продават големи и скъпи електрически джипове, но всъщност всички трябва да продават компактни електрически седани. Огромният успех на Tesla Model 3 не остана незабелязан от Mercedes и BMW.

Снимка 632643

Източник: EPA/БГНЕС

BMW Neue Klasse е концептуален модел, на който вероятно ще се базира следващата "тройка" на компанията. Дизайнът е по-директен, а вътре виждаме нова генерация инфотейнмънт система и подобрения по отношение на батерията. Вероятно всички тези технологии ще стигнат и до останалите модели.

Снимка 632644

Източник: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz Concept CLA Class е очевидно това, което ще представлява следващото поколение CLA. Дизайнът обаче е много по-различен, а пробегът удря конкуренцията в земята - 750 километра с едно зареждане. Освен това, новата 800-волтова архитектура позволява зареждане като за над 400 км път само за 15 минути.

Tesla отвръща на удара: Хората на Илон Мъск са наясно, че всички конкуренти са се прицелили в популярния им модел. Затова и в Мюнхен видяхме фейслифт на Model 3.

Снимка 632639

Източник: EPA/БГНЕС

Едно от важните подобрения е в аеродинамиката и то дава още малко автономия. Тя винаги е добре дошла. Явно от Tesla са уверени, че на този етап и толкова им е достатъчно.

GTI вече е изцяло в XXI век: Volkswagen знаят отлично, че Golf GTI винаги ще има място в сърцата на една не толкова малка част от авто феновете (в Перник и не само). Новият ID GTI концептуален модел е с предно задвижване и множество подобрения за повече мощ на пътя.

Снимка 632641

Източник: EPA/БГНЕС

Може би най-важното е, че тук виждаме електрически Golf, който прилича на електрически Golf - без излишни дизайн експерименти.

Що е то Vauxhall 2.0: Британският бранд, който 30 години беше по-известен в Европа като "Opel с десен волан", очевидно ще има по-голяма роля след вливането в Stellantis. Новият концептуален електрически модел Opel Experimental е с размерите на Astra купе, но в дизайна му има доста от Mokka, а отстрани се забелязва и леко Cybertruck вдъхновение. Той демонстрира новата дизайн насока Vauxhall 2.0.

Снимка 632642

Източник: EPA/БГНЕС

Даже и видяното в Мюнхен да не се превърна в конкретен модел, явно обликът на Opel/Vauxhall ще претърпи сериозна еволюция.

"Прераждането" на Scenic: Култовият модел на Renault се завърна. Вече не е "баничарка", а модерен електрически SUV с интересен дизайн - конкурент на VW ID.4 и Peugeot e-3008.

Снимка 632640

Източник: EPA/БГНЕС

Новият Scenic отново е просторен отвътре, като от догодина ще е достъпен в две конфигурации на мотор и батерия - с по-малки мощност и пробег и с по-големи. По-скъпият вариант ви дава еквивалента на 217 конски сили и 620 км пробег.