Вече има доста алтернативи на бензина и дизела като енергийни източници за автомобилите. Всичките те имат своите специални предимства. Например газът в Германия е освободен от данъци и следователно е около наполовина по-евтин от бензина. Естествено, алтернативите имат и недостатъци.

Експертите от германския автоклуб ACE предоставят актуалната информация по темата, пише auto-press.net.

Забравете дизела и бензина, бъдещето е на новите двигатели с природен газ

Забравете дизела и бензина, бъдещето е на новите двигатели с природен газ

"Синьото гориво" е особено подходящо за автобуси и камиони

CNG: Двигателите работещи на природен газ съчетават предимствата на дизела и бензина.

Средно те отделят 18 процента по-малко CO2 от бензина и 90 процента по-малко азотни окиси от дизела. Автомобилите с природен газ могат да работят и на бензин.

Недостатъкът им - в момента в Германия има само 837 станции за зареждане с природен газ, което е явно недостатъчно, въпреки че индустрията за природен газ също разширява зарядната мрежа най-вече и по магистралите. В бъдеще всяка десета конвенционална бензиностанция ще предлага и зареждане с природен газ (CNG).

Доплащането за преоборудване на двигателя за работа с природен газ е около 3000 евро. Преоборудването е теоретично възможно, но не е особено евтино. Ако карате само в газов режим, а не в бензинов, пробегът над 10 000 км годишно ще ви осигури по-евтин общ баланс на разходите, отколкото при бензинов или дизелов двигател.

Снимка 447184

Източник: iStock

LPG: пропан-бутанът е евтин и се предлага на много места.

Има повече бензиностанции, които предлагат пропан-бутан, отколкото тези, които предоставят природен газ (CNG). Според германската асоциация за втечнен газ в Германия има 7100 станции за пропан-бутан в цялата страна. Това означава, че пропан-бутан се предлага на всяка втора бензиностанция в Германия - включително и тези само за пропан-бутан. Пропан-бутан може да се намери на повече от 40 000 станции в цяла Европа. Емисиите на CO2 и NOX също са ниски - предимството по отношение на CO2 е с около 15 процента в сравнение с това на бензинов двигател.

Но има и отрицателни моменти - не всеки двигател може да бъде преобразуван - при дизелите особено много сложно, съвременните бензинови двигатели също създават проблеми. Освен това има малка загуба на мощност при работа с газ и е необходимо място за допълнителния резервоар, който обикновено добре запълва мястото на резервната гума.

Преобразуването за работа на пропан-бутан струва между 1800 и 3500 евро, в зависимост от модела. Според ACE, пропан-бутанът все още си заслужава от финансова гледна точка, особено за шофьори с годишен пробег от 15 000 километра или повече, или ако техният собствен, малко по-стар бензинов двигател заплашва да се превърне в капана на разходите поради увличената си "жажда".

Снимка 321700

Източник: iStock

Електрическите превозни средства също имат много предимства:

Нямате проблеми с NOX, по-малко проблеми с финия прах и няма локални емисии на CO2. То става наистина сериозно, когато електричеството идва от регенеративно производство. В допълнение, експлоатационните разходи на елмобила са значително по-ниски от тези на двигателите с гориво.

Но и тук има недостатък - електромомобилите все още са скъпи, въпреки бонуса за покупка и пробегът им с едно зареждане на акумулатора е ограничен. Мрежата от станции за зареждане на електрически автомобили обаче се разраства бързо, като нови зарядни точки се добавят почти ежедневно. В момента в Германия има почти 8600 станции за елзареждане.

В Германия ще дават до €6000 за закупен електромобил

В Германия ще дават до €6000 за закупен електромобил

Част от сумата ще се отпуска от държавата, а другата част - от самите производители

Лек хибрид: Технологията е зряла и доказана, приложението и работата й са прости, с ясен потенциал за спестявания, особено в градския трафик, при стартиране и ускоряване. По отношение на разхода на гориво, хибридите са от десет до 15 процента по-икономични в сравнение с бензинов двигател. Благодарение на допълнителния електромотор, хибридните превозни средства също отделят по-малко емисии на парникови газове от дизеловите и бензиновите двигатели.

Недостатък - хибридът не може да използва своите предимства за ефективност навсякъде. Когато шофирате дълго време с постоянна скорост, например по магистралата, допълнителното тегло на акумулатора и електрическото задвижване означава, че има недостатъци в сравнение с конвенционален двигател с горене по отношение на икономичноста.

Снимка 312254

Източник: Mercedes-Benz

Plug-in хибриди: В зависимост от размера на батерията те могат да задвижват автомобила по определени маршрути чисто електрически, което конвенционалните хибриди могат да правят само при много ниски скорости, често само до 20 км/ч. Чисто електрическият им обхват се увеличава през последните години и днес обикновено е около 50 километра. Обикновено водачът може независимо да активира режима за чисто електрическо шофиране и по този начин напълно да избегне местните емисии, например в жилищната зона.

Как и кога електромобилите ще станат масови?

Как и кога електромобилите ще станат масови?

Пречките, които спират бума

Недостатък - както всички хибридни автомобили, и те винаги имат един мотор в повече на борда. Това не е единствената причина, поради която очакваните от вас оптимистични стандартни стойности на потребление се считат за нереалистични. В допълнение, разходите за придобиване са много високи по отношение на ниския потенциал за спестявания на практика.

Водород: Резервоарът може да се запълни в рамките на три до пет минути и осигурява по-дълъг обхват от електрическите автомобили - над 500 километра. Освен това няма вредни емисии, а само водни пари.

Недостатъци: В Германия има само няколко водородостанции - 82 към януари 2020 г.. Смята се че оптималната инвестиция за увеличаване на мрежата за зареждане ще трябва да бъде в размер на 61 милиарда евро. Освен това водородът не се среща в чист вид в природата. Следователно първо струва скъпо да се произведе от вода и природен газ, което означава и висока консумация на енергия в допълнение към транспортирането и съхранението.