Когато е бил нов през 2019 г., един пикап Toyota Tacoma SR е струвал под $29 хил. Сега, две години по-късно, дилърите в САЩ плащат почти $1 хил. повече, за да го купят, макар че е употребяван. И го продават на клиентите за над $33 хил., разказва AP.

Така изглежда странния свят на автомобилния пазар в най-голямата икономика в света, където пандемията и световният недостиг на компютърни чипове повиши цените до рекордни нива.

През последната година цените на употребяваните автомобили са се покачили средно с 30%, според Black Book. Това създава ненормалната ситуация, в която много от най-търсените автомобили се продават за повече употребявани, отколкото са стрували като нови, казва Алекс Юрченко, старши вицепрезидент на компанията. "Пазарът е много странен в момента. Дилърите имат нужда от автомобилите и плащат много за тях".

Юрченко е открил 73 модела на между 1- и 3-годишна възраст, които са продадени на аукциони, откъдето дилърите купуват, за цени над оригиналната, когато автомобилът е бил нов.

Цените на използваните автомобили отговарят за една трета от общото повишение на потребителските цени миналия месец, според Департамента по търговия. През април те се покачиха с 10%, а през май с още 7,3%. Общата инфлация бе 5%, рекорд от 2008 г. Според Edmunds.com средната цена на употребяван автомобил достига $26 457.

Днешната ситуация на пазара се дължи на решението на автомобилните производители през април и май миналата година да затворят заводите си за осем седмици, за да помогнат за намаляване на разпространението на Covid-19. Това намали производството и ограничи запасите в момент, в който търсенето бе неочаквано силно.

Но заводите отвориха отново по-рано от очакваното, а в същото време производителите на полупроводници да превключат към чипове за телефони, лаптопи, гейминг системи и други, за които се очакваше голямо търсене. Това пък създаде недостиг на чипове за автомобилите и принуди някои компании да затворят заводите отново.

Липсата на нови автомобили прати американците да търсят употребявани автомобили. Освен това рент-а-кар компаниите, които обичайно снабдяват пазара на употребявани коли, спряха да продават, тъй като не могат да купят нови, казва Юрченко.

За щастие има знаци, че увеличението на цените вече се забавя. През миналата седмица употребяваните автомобили са поскъпнали средно с 0,75%, най-бавният седмичен растеж от 17 седмици насам. Нормализирането на цените ще зависи от доставките на чипове, казва още Юрченко.