Регистрациите на европейския автомобилен пазар намаляват на годишна база през първото полугодие на 2025 г., като пазарният дял на бензиновите и дизеловите модели се свива за сметка на електрическите и хибридните. Това показват данните на Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA).

За България твърде малка част от изброеното е вярно. У нас се купуват повече нови коли, отколкото през 2024-а, като освен това традиционните системи за задвижване продължават да имат огромна преднина пред електрическите.

Край с измамите с километража - проверяваме безплатно всеки автомобил

Край с измамите с километража - проверяваме безплатно всеки автомобил

Първа стъпка към единния автомобилен регистър вече е направена

На европейско равнище хибридите остават предпочитан избор с 34,8% пазарен дял сред новорегистрираните коли, докато при електромобилите има ръст от 12,5% до 15,6% на годишна база и от ACEA отбелязват, че това ниво е по-ниско от очакваното на този етап на трансформация на пазара.

Все пак, ключови пазари като Германия, Белгия и Нидерландия показват растеж в този сегмент, докато чистите хибриди са във възход във Франция, Испания и Италия. Plug-in хибридите вече достигат 8,4% от всички новорегистрирани автомобили, което ги доближава до дизеловите.

И те, и бензиновите са с двуцифрен спад на новите регистрации (съответно 28,1% и 21,2%).

Данните за българския пазар през юни и за първото полугодие са любопитни. Общата тенденция е на спад, който се задълбочава през първия летен месец на фона на предизвикателната глобална среда за производителите. В същото време, у нас между януари и юни се регистрира ръст от 4,6% на новорегистррираните коли и цели 12,4% през последния месец.

Макар всички електрически категории в България да растат със завидно темпо - 31,5% за електромобили, 10,5% за пlug-in хибриди и 63,5% за класическите хибриди, като брой автомобили те са едва около една десета от около 22-те хиляди регистрирани през полугодието бензинови и дизелови возила.