Малко компании в света успяха да се възползват така добре от внезапното повишение на е-търговията, предизвикано от пандемията, както нидерландската компания Adyen, разказва The Wall Street Journal.
Най-поскъпналата голяма публична европейска компания тази година повиши пазарната си капитализация с почти 120% до приблизително $50 млрд. Тя вече е оценена от пазарите по-скъпо отколкото някои от най-големите и добре познати банки в региона, включително швейцарският гигант UBS Group. Акциите на Adyen изпревариха и тези на PayPal, друг печеливш от увеличението на дигиталните плащания.
За разлика от PayPal, която милиони потребители по света използват, за да изпращат пари и да правят интернет покупки, Adyen стои зад завесите и предоставя технологията, която търговците използват, за да обработват дигиталните плащания. Анализатори казват, че за разлика от някои конкуренти, които разчитат на трансакции във физическите магазини за голям дял от бизнеса си, почти 90% от обемите трансакции на Ayden идват от интернет продажби. Именно това предимство привлича инвеститорите към нидерландската компания.
Заради променените потребителски навици по време на пандемията повече хора пазаруват повече в интернет, отколкото във физическите магазини, а все повече търговци започват да използват технологии за дигитални плащания като услуга, за да обслужват и интернет магазините си, и физическите си локации.
До края на 2020 г. общият дял на трансакциите по света, направени с кеш, ще намалеят до 64% от 69% през 2019 г., според доклад на McKisney & Co. Темпът, с който те намаляват за година, е "четири-пет пъти по-голям" спрямо предходните години.
Adyen, чиито клиенти включват компании като Uber, Microsoft и eBay, отчита 27% ръст на нетните приходи през първото полугодие на 2020 г. Големите ѝ конкуренти в Европа далеч не се радват на подобни резултати. Френската Worldline и италианската Nexi отчетоха спад на приходите през първото полугодие. И двете компании разчитат на трансакции в магазини и ресторанти.
Adyen и други подобни компании ще загубят част от бизнеса си, когато населението бъде ваксинирано срещу Covid-19, което ще даде повече свобода на хората да излизат навън и да харчат кеш за пазаруване и забавление. Така миналата седмица и днес, когато Pfizer и Moderna съответно съобщиха, че са постигнали високо ниво на ефективност на ваксините си, акциите ѝ поевтиняват. Но поне част от привлечените нови потребители към дигиталните плащания ще останат и след края на пандемията - особено предвид тенденцията към намаляване на употребата на кеш, която бе видима и преди коронавируса.
Досега Adyen расте органично и не е придобивала конкуренти. Други компании от региона успяха да постигнат сделки, надявайки се, че по-големият мащаб ще ги направи по-конкурентни. В неделя например Nexi финализира споразумението за придобиване на Nets Group срещу €6 млрд. През октомври компанията пък придоби SIA за €4,6 млрд. Worldline приключи сделка с Ingenico за €7,8 млрд. по-рано същия месец.
Adyen смята, че сама е по-ефективна от конкурентите си, които трябва да управляват мрежа от различни и често остарели системи, придобити чрез сделки. Единната платформа на Adyen помага на търговците да минимизират броя на провалените дигитални трансакции, както и да намалят разходите си, казват от компанията. Високата оценка на обаче Adyen създава притеснение за някои инвеститори и анализатори - компанията се оценява на 130 пъти прогнозираната печалба.