Общата стопанската конюнктура в България през септември 2019 г. запазва равнището си от предходния месец. Подобрение на бизнес климата се наблюдава в строителството, търговията на дребно и сектора на услугите. Единствено в промишлеността се отчита понижение на показателя, което се наблюдава в сектора през повечето месеци на тази година.
Несигурната икономическа среда и недостигът на работна сила продължават да бъдат основните проблеми за развитието на предприятията, показват регулярните бизнес анкети на Националния статистически институт.
По отношение на продажните цени анкетираните мениджъри не предвиждат промяна през следващите три месеца, с изключение на строителството където са регистрирани известни очаквания за увеличение.
Промишленост. Показателят "бизнес климат в промишлеността" спада с 2.1 пункта в резултат на влошените очаквания на промишлените предприемачи за бизнес състоянието на предприятията през следващите шест месеца. Анкетата регистрира известно намаление на осигуреността на производството с поръчки, което е съпроводено и с понижени очаквания за дейността през следващите три месеца.
Строителство. През септември показателят за сектора се повишава с 0.8 пункта, което се дължи на подобрените оценки на строителните предприемачи за настоящото бизнес състояние на предприятията. Същевременно обаче очакванията им както за бизнес състоянието на предприятията през следващите шест месеца, така и за строителната активност през следващите три месеца са по-резервирани.
Търговия на дребно. Показател за бизнес климата нараства с 1.8 пункта в резултат на оптимистичните оценки и очаквания на търговците на дребно за бизнес състоянието на предприятията. Прогнозите им за обема на продажбите и поръчките към доставчиците (както от вътрешния, така и от външния пазар) през следващите три месеца също се подобряват.
Конкуренцията в бранша продължава да е най-сериозният проблем, затрудняващ развитието на бизнеса, следван от недостатъчното търсене и несигурната икономическа среда.
Услуги. През септември съставният показател "бизнес климат в сектора на услугите" се повишава с 1.7 пункта, което се дължи главно на подобрените оценки на мениджърите за настоящото бизнес състояние на предприятията. Същевременно обаче мненията им за настоящото и очакваното търсене на услуги са по-резервирани.