В днешната бързо променяща се бизнес среда информацията е един от най-ценните активи за всяка компания. Умението да събираш, анализираш и използваш данни ефективно може да бъде разликата между успеха и провала. Липсата на ясна представа за продажбите, поведението на клиентите и ефективността на процесите води до пропуснати възможности и неефективно управление на ресурсите. Ако сте от страната на иновативно мислещите ръководители на компания, следващите редове ще ви заинтригуват.

Нека започнем с пример: търговец на мебели иска да знае какво се продава най-добре в магазините му в различните градове. Целта му е да планира действията си, спрямо индивидуалните резултати на обектите, без да се лута в предположения.

В този случай характеристиките на най-харесваните продукти са от ключово значение, защото за него е важно да знае, че в София цветовата гама, която се предпочита при избор на диван клони към бяло, сиво, кафяво и бежово, докато във Варна, например се харесват повече цветове като червено, жълто и зелено.

Ако в конкретния случай говорим за малък брой продажби, предпочитанията на клиентите са много видими, но с разрастването на бизнеса шансът да се пропусне нещо важно също расте. Тук идва ролята на Business Intelligence (BI) системите за анализ на данни за продажбите, които помагат на мениджмънта да види цялостната картина за бизнеса си.

Визия за продажбите чрез BusinessPace

BusinessPace е базово софтуерно решение, което само с няколко клика визуализира наличната информация за продажбите на компанията. Готовият софтуер е базиран на BI системата Qlik Sense и се предлага от Balkan Services, лидер на пазара на BI решения в България с 30% пазарен дял*. От 2006 г. досега екипът от опитни BI консултанти на компанията e завършил успешно над 440 BI проекта.

"BusinessPace е плод на 18-годишния ни опит във внедряването на софтуерни решения и богато ноу-хау от проекти в различни индустрии. Събрали сме експертиза от най-големите компании в България, за да можем да я предадем и на по-малкия бизнес. Да създадем инструмент, с който и по-малките компании да могат да се възползват от мощно средство за анализ на данните си е реализирана мечта за екипа ни", сподели Димитър Проданов, BI архитект и партньор в Balkan Services.

Софтуерът дава възможност на всяка една компания, която има продажби да задава цели за бизнеса си и в последствие да сравнява напредъка си на дневна, месечна и годишна база.

Силата на BusinessPace e, че може да събира информацията от много различни източници.

"Платформата може да се интегрира бързо с над 25 стандартни системи, включително счетоводна система, системата за планиране ресурсите на предприятието (ERP) и електронни таблици - в зависимост от това какъв е размерът на компанията и начинът, по който е решила да се отчита", посочи Кристиaна Драгнева, старши BI консултант в Balkan Services.

Цената на базовото BI решение е фиксирана, а внедряването му отнема 2 седмици. Бизнесът може да започне да използва BusinessPace без нужда от специфично обучение, тъй като платформата е интуитивна.

Анализ на продажбите в 8 информационни табла

Базовият BI софтуер BusinessPace предоставя набор от дашборди (информационни табла), които обединяват всички основни данни за продажбите в компанията и позволява детайлното им разглеждане и анализиране. Решението дава възможност за интерактивна работа с търговската информация, откриване на взаимовръзки и/или пропуснати ползи.

  • Първият дашборд т.нар. На кафе или Coffee Dashboard представя резултатите на компанията от предходния ден, седмица, месец и година. Идеята му е с един поглед и минимум намеса за секунди да погледнеш състоянието на бизнеса си. В него лесно се проследяват трите основни направления в една организация - продуктите с тяхната категоризация, клиентите с тяхната категоризация, както и организационната структура на компанията, включително търговци, складове, офиси и мениджъри.
  • Главният дашборд дава цялостен поглед върху представянето на компанията. В него има опции за проследяване на "Топ 10" на клиенти, продукти и услуги, а също и на представянето им спрямо зададените цели.
Снимка 695779

Източник: Balkan Services

  • Дневният анализ дава възможност за бързо и лесно проследяване на постигнатото през месеца, тримесечието, годината и сравнение на изпълнението и заложените бизнес цели. Може да сравнят данни (ръст/спад в количество/оборот) за тримесечие или година, като се използват различни гледни точки, различни обекти на бизнеса - продуктите, клиентите, организацията.

"Възможно е да се проследи цялостната картинка за бизнеса и да се види какво се е случило с дадена продажба дори на ниво документи. Така може да се разбере защо дадена продуктова гама не работи добре, както и да се открият грешно въведени документи", допълва Кристиaна Драгнева.

  • Дашборд "Клиенти" позволява бърз анализ на клиентите. Eдин поглед дава информация за количества, активност, навици на пазаруване, кои 20% от клиентите правят 80% от оборота за различни времеви периоди, нетен марж и брутна печалба на ниво клиент, поръчки и фактури.
  • Дашборд "Продукти и наличности" дава поглед над представянето на продуктите, текущите наличности и предложенията за доставки. В това информационно табло има информация за наличности по артикули, стойност на продуктите в склада, движението на себестойността на склада през годините и по месеци, средно количество от даден продукт, което се продава за определен период от време, за какъв период напред има налично количество от всеки артикул на база средни продажби, има ли продукти, които спешно трябва да се поръчат или произведат или такива, които залежават в склада.
  • Дашборд "Гео анализи" дава възможност за стратегически анализ на географското покритие на бизнеса. Тук се позволява бърза проверка на факти като: къде на географската карта са разположени продажбите - нетни, в количество, марж, какво е продаденото количество/брутно/нетно и делът им по държава/град/регион, а също и изменението им спрямо предходни периоди, средна стойност на фактура, брой фактури и уникални артикули и сравнението им с предходни периоди.
Снимка 695780

Източник: Balkan Services

"Гео анализът е интересен детайл, който се предлага от BusinessPace. Чрез визуализация на продажбите на карта, на база този анализ може да се направят изводи, дори и продавайки само в един град. Може да се визуализира каква е продуктовата гама, какво се предлага най-много в даден магазин, да се сравняват маркетинг кампании. Могат да се видят характеристиките на харесваните продукти", коментира Кристиaна Драгнева.

  • Дашборд "Вземания" дава обща представа за сумите за текущи и очаквани вземания по просрочия/падежи, с възможност за влизане в детайл до конкретен клиент и документ. Дашбордът дава бърз цялостен поглед върху въпроси като: колко са закъснелите вземания по просрочия, какъв е делът на просрочените суми от всички вземания, какво е разпределението на просрочията по периоди, кои са клиентите с най-големи просрочени суми.

"На всеки бизнес се случва да има просрочени вземания - целта е тези просрочия да се държат в оптимални граници", обяснява Димитър Проданов и допълва, че софтуерът предоставя информация за това кога се очаква и какви средства да постъпят в компанията от клиенти на база продажбите, а това е особено важно за компаниите, които продават с отсрочено пращане. Такъв тип анализ би могъл да помогне на бизнеса да планира по-добре и да действа превантивно, ако знае кои клиенти могат да направят много просрочия.

  • Дашбордът генератор за справки е инструмент, който дава възможност на всеки, който използва платформата за няколко секунди сам да създаде повторяеми или ad-hoc справки в табличен вид. Потребителите на системата могат да създадат своя собствена справка, като селектират необходимите метрики, избирайки от всички предварително зададени изчисления и сечения в BusinessPace. Дашбордът позволява задълбочен анализ на данните до ниво ред на документ.

Надграждане на базовия софтуер

BusinessPace позволява персонализация, в зависимост от желанията на компанията и спецификите на бизнеса.

В зависимост от нуждите на конкретния бизнес, могат да се добавят опции като финансови анализи, справки за доставки и наличности. BI системата позволява добавяне на функционалности за анализ на данните за представянето на продукт от партньор или доставчик, а също и анализ за работното време - по този начин, може да се проследи, например времето, в което работници в дадено производство са на поточната линия и колко време почиват, прогнозни анализи.

Бизнесът, който разполага с подобен инструментариум, може лесно да види къде стои на пазара и какво може да подобри, както и да направи по-точни прогнози на базата на данните, които има.

*По данни на ©1991-2024 CBN - Pannoff, Stoytcheff & Co.