Прототип на своята търсачка с изкуствен интелект - SearchGPT, представи Open AI. Целта й е да дава на потребителите бърза и коректна информация, генерирана от надеждни източници, съобщи CNBC, цитирайки създателите й.

Плановете са тестовият към момента инструмент да бъде интегриран с вече популярния чатбот ChatGPT.

Според специалисти, появата на SearchGPT може да окаже негативно влияние върху господстващата роля на Google в този сегмент. Такива опасения се ширят из медийното пространство още от края на 2022-ра, когато се появи първата публична версия на ChatGPT.

Тя нямаше връзка с интернет, а само голям статичен информационен масив, но въпреки това много потребители я използваха именно за отговор на въпросите си. Още тогава много експерти изразиха мнение, че онлайн търсенето един ден ще се случва чрез "разговор" с AI ботове.

GPT-4o: ChatGPT отново повежда в AI надпреварата

GPT-4o: ChatGPT отново повежда в AI надпреварата

Безплатната версия на бота получи огромен ъпгрейд

Няколко месеца по-късно GPT технологията беше интегрирана в търсачката на Microsoft - Bing, а Google се наложи "на пожар" да пуснат на пазара конкурентен бот (с доста противоречиви резултати в началото).

Сега OpenAI "прескачат" Microsoft като посредник чрез SearchGPT, която използва само тяхната инфраструктура. На пазара вече има и други AI търсачки като Perplexity, но те не могат да разчитат на мултимилиардните инвестиции, които Сам Алтман и компания получиха през последните няколко години.

Самите Google опитват да променят търсачката си в посока повече AI, но генеративните функционалности все още не са напълно достъпни в глобален мащаб - а и са съпроводени от проблеми.

Така "катастрофира" AI Overview, която използваше изкуствен интелект, за да даде резюмиран отговор на потребителския въпрос, който се появяваше над уеб резултатите. Въпреки големите заявки за "най-голямата промяна в търсенето през последните 25 години", потребителите засипаха с критики безсмислените или неточни резултати, които се генерират.

SearchGPT сериозно ще притесни Google - особено ако в рамките на новото партньорство между OpenAI и Apple търсачката бъде интегрирана в новите модели iPhone. Онлайн гигантът всяка година плаща милиарди, за да не се случи нещо подобно, но Тим Кук винаги може да каже "Не" - ако прецени, че евентуален скок в продажбите ще донесе същите пари.

Има обаче и един по-важен сюжет с AI търсачките - какво причиняват те на интернет. Сегашният модел, в който търсиш информация, появяват се релевантни препратки към сайтове и ти ги посещаваш, носи трафик и потенциални приходи от реклама за тези сайтове. Ако просто изкуственият интелект ти дава готов отговор, вероятно няма да отваряш никакви допълнителни линкове - даже и да са оставени някъде отстрани.

AI ще промени из основи и без друго не твърде добре работещите онлайн бизнес модели. Когато начело на тази революция е компания като OpenAI - която разчита на милиарди от инвеститори, а не на приходи от продуктите и услугите си, това трябва да притеснява всички нас.