Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) глоби "Биър Бастърдс" ООД заради рекламни послания. Това става ясно от решение на регулатора, с което се налага имуществена санкция в размер на 1 % от нетните приходи от продажби на "Биър Бастърдс" ООД за финансовата 2021 г., равняващ се на 5 860 лева.
Според жалбоподателите - конкурентите на "Биър Бастърдс" ("Кохонес Брюъри" ЕООД, "Пивоварна Сепия" ЕООД, "Пивоварна 359" ЕООД и "София Брю" ЕООД сочат, че са български производители на занаятчийска бира (крафт бира) на територията на Република България и произвеждат бира съответно с марка "Cohones", "Sepia", "Диво Пиво" и "Rocket Science") рекламните послания на дружеството са заблуждаващи за потребителите и увреждат конкурентите им.
Припомняме, че през февруари един от жалбоподателите пивоварната "Кохонес Брюъри" представи крафт бира, създадена в колаборация с изкуствен интелект. В създаването на рецептата, етикета и комуникационната кампания на Fat Robot AI-Generated Lager се твърди, че са участвали Chat GPT-3 и DeepAI. Рецептата за бирата е разработена с помощта на езиковия модел Chat GPT-3 на OpenAI
Твърденията в жалбата са свързани с осъществена от страна на "Биър Бастърдс" ООД реклама при представяне на бирата "Баси кефа", промотирана като "Бира № 1 в България" и "Най-добра българска бира", както и при представяне на бирата Beer Bastards Need For Snow, като първата генерирана от AI бира.
Източник: Фейсбук профил на Beer Bastards
Според жалбоподателите обаче в публичното пространство "Биър Бастърдс" ООД представя последната си предложена на пазара бира Beer Bastards NEED FOR SNOW като създадена от изкуствен интелект (AI generated) и "считат, че това е още едно заблуждаващо твърдение, с което на конкретен продукт се придават качества/свойства, които той не притежава и което би увеличило интереса на потребителите за закупуването му."
От "Биър Бастърдс" оспорва всички изложени в искането твърдения за извършени нарушения. И пояснява, че счита твърдението за "създаването" на бирата чрез изкуствен интелект за неправилно и подвеждащо, тъй като логично няма как самата бира да е създадена от изкуствен интелект. Ответното дружество пояснява, че само визията на бирата е създадена с Изкуствен Интелект и твърдения в обратната посока от страна на "Биър Бастърдс" ООД никога не са правени.
"Всеки средно интелигентен, информиран, технически грамотен и предпазлив потребител е наясно за какво точно служи изкуствения интелект и какво точно представлява той и начинът му на работа", сматят от "Биър Бастърдс".
Според КЗК обаче за средноинформираният потребител: "Така използваното послание се възприема в буквален смисъл, не води до асоциации за това колко и кои части от продукта са дело на изкуствен интелект, а оставя впечатление, че цялостното му създаване е плод на последния".
Източник: Фейсбук профил на Beer Bastards