ИТ марката Apple е най-скъпият бранд в света за десет поредни години, според актуалното проучване на Interbrand Corp. Стойността й се е увеличила през последната година от последното проучване с 18% и надхвърли 482,2 милиарда долара.

Междувременно втората позиция е заета от бранда Microsoft, която е добавила 32% към цената си (до $278,3 милиарда). Той премести Amazon на трето място, който поскъпна само с 10% (до 274,8 милиарда долара).

Марката Google остана на четвъртата линия, чиято стойност се повиши с 28% (до $251,75 милиарда), на петата - Samsung (ръст от 17%, до $87,7 милиарда).

Toyota (с ръст от 10%, до $59,8 милиарда) смени месото си с Coca-Cola (без промяна, $57,5 милиарда). Mercedes-Benz (с ръст от 10% до 56,1 милиарда долара) е на осма позиция, докато Disney е на девета (с ръст от 14% до 50,3 милиарда долара).

McDonald's изпадна от топ 10 (ръст от 6% до 48,65 млрд. долара). В същото време Nike влезе в челната десетка за първи път (ръст от 18%, до $50,3 млрд.).

Първите десет компании в списъка представляват 53% от общата стойност на първите 100 марки.

Общата стойност на топ 100 марки вече се оценява на $3 трилиона 88,93 милиарда спрямо $2 трилиона 667,524 милиарда през 2021 г., тоест тя се е увеличила с 16% през последната година.

Индикаторът за първи път надхвърли 3 трилиона долара, според Interbrand.

Най-значителен ръст в стойността - с 32% - бележат търговските брандове Microsoft, Tesla и Chanel.

Рейтингът тази година беше попълнен с трима участници - Airbnb (54-то място), Red Bull (64-то място) и Xiaomi (84-то място). В същото време Uber, Zoom и John Deere го напуснаха.

JP Morgan (24-то място, ръст от 14% до 24,3 милиарда долара) и American Express (27-мо място, ръст от 16% до 22,1 милиарда долара) имат най-високата стойност на марката във финансовата индустрия.

Намаляването на стойността на марката беше демонстрирано по-специално от Facebook - с 5%, Intel - с 8%, Pampers - с 1%.

Interbrand взема предвид финансовите резултати на компаниите, влиянието на марките върху решенията за покупка на потребителите и способността на компаниите да генерират приходи. Топ 100 на най-скъпите марки в света се публикува от 23 години. Тази година за първи път взе предвид ESG данни (показатели, свързани с околната среда, социалната отговорност и корпоративното управление).

Общо около 30 компании, които бяха в първата класация, все още са в нея, включително Disney, Nike и Gucci. В същото време над 100 марки са напуснали списъка през годините, включително такива добре познати като Nokia и MTV. В първите десет през всичките тези години остават само Coca-Cola и Microsoft.

През 2001 г., когато класацията беше публикувана за първи път, общата стойност на марките от топ 100 беше $988 милиарда. Тоест досега стойността на 100 -те най-скъпите марки в света се е увеличила повече от три пъти.